register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
NB!
Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Turvavööde paigaldamine  
Poster Message
Jesper
 
Turvavööde paigaldamine
Otsisin siin netist infot selle kohta, kuidas oleks kõige targem oma traksid autosse nööpida ning Trackpedia foorumist jäi näppu selline juhend: http://www.redlinerennsport.com/National_Safety_Equipment_Guidelines_-_Belts_PROOF.pdf .

Osa soovitusi on muidugi päris esoteerilised, aga ikkagi tuumakas lugemine.
20.03.2007 at 20:26
rustang
  
Moderator
Turvavööde paigaldamine
Päris hea ülevaade. Siia juurde võiks lugeda veel FIA lehelt vööde paigaldusnõuded , seal on näiteks kirjas, mis nurga all võivad õlarihmad olla jms ning käsitletakse ka kinnituspunkte kerele. Escorti tagasilla kohal asuv tala on päris Ok koht õlavööde kinnituste tegemiseks ja ka nurk jääb normaalne.
21.03.2007 at 09:36 1 edit. Last edited 21.03.2007 at 09:37 by rustang
Garfield
  
Turvavööde paigaldamine
Lisaks siia teemasse, et kellel nö. võidusõiduvööd on, 4-punkti, 6-punkti jne. Oluline on rihmade järelpingutamine ehk varu aega enne sõitmahakkamist. Kui autosse istud ja ennast istmesse sätid, paned vööd peale ja pingutad ära. Seejärel oleks kõik nagu ok, kuid rajal sõites tekkib vajadus vööd üle pingutada. Mina läksin tavaliselt enne sõitu varakult autosse nö. aklimatiseeruma - ehk peale esimest vööde pingutamist istud istmes ja soovitavalt niheled veidi - keha võtab istme kuju ja siis pingutad vööd veel peale.
Teine oluline point (eriti meesterahvaste puhul) on 5-6 punkti vööde altpoolt tulevate vööde (puusad+jalgevahe) õige pingutamine. Puusavööde järelpingutamine on üldjuhul paras pusimine. Minul käisid need nii tuugalt, et alguses pidi ikka päris vaeva nägema, et jalgevahe ja puusad keskele päästikusse kokku saada. Kui jalgevahevöö lõdvaks jätad, võid tugevama paugu puhul isarõõmudest ilma jääda. Jalgevahevöö kinnitus kerele ei tohi ka istme august kaugel tagapool olla. Minu tiimikaaslase 8x ülekatuse käimine Sauga kiires kurvis lõppes sellega, et Sparco korviste oli jalgevahelt katki - ehk keha ülespoole liiklumisel vedas vööga istme puruks, kuna jalgevahevöö kinnitused olid liiga taha viidud. Iste peaks teoreetiliselt purunematu olema.

____________________________
Focus RS
21.03.2007 at 11:40
Jesper
 
Turvavööde paigaldamine
Jah, ega seal Escortis õlavöödele mingit paremat kohta vist tõesti ei leia, kui just tagaistmest päris loobuda ei taha ning sinna selle asemel turvakaart või vähemalt harness bar'i ei installi. Samas puusavöö kesktunneli poolne originaalkinnitus on selle dokumendi kohaselt üsna no-no asendis, tuleb vist ringi teha. Lisaks, oma vähese aruga ma poleks eluilmaski selle peale tulnud, et puusavöö kinnitused tuleb enne mutrite pingutamist väga täpselt otseks rihtida, siiamaani olid nad mul lihtsalt kuidagimoodi kinni pandud ja korras. Kuskil varasemate OT-de pildigaleriis oli ka pilt, kus õlavööd olid pandud otse istme raami külge, ehk siis jooksid pmst mööda seljatuge püstloodis alla tagasi.

Arenguruumi on :)
22.03.2007 at 17:57
peep
 
Moderator
Turvavööde paigaldamine
Lisaks siia juurde, et mitmepunkti vöid ei ole kindlasti hea paigaldada, kui autol puudub turvakaar/-puur. Probleem tekib ohutusega, kui auto käib üle katuse ja katus sisse vajub, siis kolmepunktivööga juhil on võimalus pääseda väiksemate vigastustega, kuna vöö võimaldab keha liikumist külgsuunas aga mitmpeunkti vööd kasutav juht, kes on kindlalt fikseeritud lõpetab tõenäoliselt selgroomurruga. Mitmetel välismaa rajapäevadel ei lubata rajale autosid, millel on mitmepunktivööd aga puuduvad turvastruktuurid.
25.03.2007 at 12:41
I.V.B
Turvavööde paigaldamine
See on vägagi kahe otsaga asi. Kui võtta arvesse õnnetuste statistikat, siis surem enamus õnnetusi nii liikluses kui rajal on lihtsalt n.ö. posti või seina sõitmised ja siis on kindlasti 6- või 4-punkti vööd kõvasti turvalisemad. Ka poest saab osta masinaid, millel puudub turvapuur, kuid 4-punkti vööd on tehase poolt sees. Meenub, et mingid "professorid" kusagil autoajakirjas ükskord arvutasid kuidagi kokku BMW M5 puhul ohutuse tasemeid erinevate setup'ide puhul ja 4-punkti vööd ilma turvapuurita oli 5/10 võimalikust ohutuse astmest ning 3-punkti vööl ilma turvapuurita 3/10 võimalikust ohutustasemest. Ja kui minna üleüldiseks, siis ega mootorsport ei ole olnud ega ka saa turvaliseks alaks, kuigi kõik ohud tuleks loomulikult alati minimiseerida. On ju mõned parimad ihaldatuimad võidusõiduautod siiani läbi aegade on üliohtlikud surmarelvad (Cobra, Lotus 7, Porsche 550 Spyder), mis on turvavarustuselt võrdväärsed lahtise kirstuga, aga ega see ei hoia tahtjaid tagasi kihutamast ja õnnetutel juhtudel ka selgroogu murdmast või surma saamast, kuna see on kiiresti sõitmise loogiline ja lahutamatu osa, mida kinnitavad füüsikaseadused ning inimliku eksimuse aspekt ja ka tõenäosusteooria.
28.03.2007 at 11:07
peep
 
Moderator
Turvavööde paigaldamine
Tegelikult on see siiski täiesti selge asi, mitmepunkti vööd ilma kaare või puurita on ohtlikud. Kasutades kolmepunktivöid peab endale aru andma, et need ei ole mõeldud autospordi jaoks ja rajal tuleb jätte suurem ohutusmarginaal, mitte ühe ohutuse osa suurendamise arvelt vähendada teist - kokkuvõttes ohutus ei suurene. Lisaks meie ainsal rajal on ümberpaiskumise oht minu hinnangul vähemalt sama suur kui kaassõitjaga tugeva kokkupõrke oht. Samuti kodukootud meetoditega paigaldatud rihmad tihtipeale ei tööta nii nagu vaja - eriti 4 punkti vööd mis kombinatsioonis standardistmega võimaldavad juhi "sukeldumist" laupkokkupõrkel.

Need vanaaegsed autod ei puutu asjasse, siis oli turvanägemus hoopis teine, tänapäeval rajal kasutatavatel autodel on igati tasemel turvavarustus, kasvõi sel samal Lotus 7'l. on täispuur peal + iga enda tervisest lugupidav juht kasutab HANS kaelatuge. Ma arvan, et selle kasutamise nõue jõuab varem või hiljem ka tavalise rajapäeval osalejani.

Seega ei soosi ma mitmepunktirihmu ilma täiendava turvavarustuseta aga keelama neid ka ei hakka, vastutus on siin sõitjal.
28.03.2007 at 11:24 1 edit. Last edited 28.03.2007 at 11:26 by peep
Jesper
 
Turvavööde paigaldamine
Nojah, siit jõuame välja küsimuseni, et misasi see trackday siis õieti on ja mida seal tehakse. Selles kontekstis, kus trackdayle tuuakse auto treileril (ja mitte tavaline peresedaan, vaid spetsiaalselt ümber ehitatud Lotus, Ferrari, Porsche), on HANS ja kõik muud sarnased arengud mõistlikud. Ilmselt need kes endale trackday jaoks miljonikroonise auto on ostnud ei hoia väga tagasi ka, peab ju näitama et raha pole niisama maha visatud :)

Samas kui trackday on lihtsalt mõnus suvepäev, kus wrappide nosimise ja autojutu rääkimise vahele natuke paugutada saab, siis ei ole mõtet asjaga üle pingutada. Minul isiklikult ei ole vähimatki plaani nende vööde headust katsetada, sest 40 aastat vanas tugevdamata vihmavarjus on igasuguse õnnetuse üleelamine suht fifty-sixty värk, ükskõik mis vööd seal on. Lihtsalt ei ole vaja alati seda viimast piiri otsida ja rahu majas. Lisaks ohule auto üle kuudi keerata ei näe mättad esispoileri vahel just eriti coolid välja ;)

4p vööd on mul autos põhiliselt selle eesmärgiga, et ma ei peaks kurvides orkestrit kõrvalistuja istmelt juhtima. Aga noh kui juba paigaldamiseks läks, siis mõtlesin et võiks seda ju veidi mõtestatumalt teha kui lihtsalt suvalisse kohta kinni ja valmis.
28.03.2007 at 13:43 1 edit. Last edited 28.03.2007 at 13:45 by Jesper
que
 
Turvavööde paigaldamine
Ma vist kah ikka panen - see tunne, mis jaanuse autos nendega oli - oli ikka natu teine kui tavalise vööga.
Seda küll jah (peebu alumine kommentaar) - infist oli samal ajal väga palju abi.
28.03.2007 at 16:48 1 edit. Last edited 28.03.2007 at 21:01 by que
peep
 
Moderator
Turvavööde paigaldamine
Ma arvan, et Jesper võttis teema hästi kokku, igaüks võtab otsused oma käitumise ja tegevuste kohta ise vastu. Ja mida rohkem infi, seda õigemad need otsused tõenäoliselt on.
28.03.2007 at 18:44
I.V.B
Turvavööde paigaldamine
Aga kuidas on lood siis korvistmetega, kuna ka need hoiavad juhti üle katuse käimise korral endas paremini kinni ja ei anna nii palju vajalikku liikumisruumi kui tavalised istmed??
29.03.2007 at 16:19
rustang
  
Moderator
Turvavööde paigaldamine
quote:
I.V.B: Aga kuidas on lood siis korvistmetega, kuna ka need hoiavad juhti üle katuse käimise korral endas paremini kinni ja ei anna nii palju vajalikku liikumisruumi kui tavalised istmed??

Tegelikult on mõnede spetsialistide arvates korviste ilma turvapuurita üle katuse käimisel riske suurendav tegur. Võidusõiduistme seljatugi on väga jäik ning kui katus kollabeerub siis võib iste üsna ootamatust ja ohtlikust kohast murduda. OEM istme seljatugi pidi üle katuse käimise puhul alla murduma mis suurendab teoorias ellujäämise shansi s.t. juht mahub katuse ja istmepõhja vahele "lamama" - kuigi jah siis ei hoia teda enam ükski rihm kinni. Ühesõnaga sellega on segane lugu. Vettpidavaid uurimisandmeid mis juhtub tänapäevases korvistmes oleva inimesega ilma puurita üle katuse keeramise puhul kindlasti ei ole. Puuriga on rajal kindlasti parem aga tavaliikluses jälle seab meie kehtiv reeglistik oma piirid ette.

Samas on minu meelest korraliku laia rihma ja korvistmega igasugune muu avarii v.a. üle katuse keeramine palju valutum. Samuti üle katuse käimine niiakua kui istme seljatugi ära ei murdu. Ja kui katus tuleb nii kõvasti "pähe", et seljatugi murdub, siis ei ole ka tavalises autos tavalise rihma ja istmega erilisi shansse IMHO. Siiski eelöeldut arvestades panen ma oma rajaputukasse puuri sisse, torud juba ootavad..

29.03.2007 at 16:47
peep
 
Moderator
Turvavööde paigaldamine
Võib küll nii juhtuda, kuid eks see ole ka selge, et sissevajunud katuse puhul on tagajärjed enamasti tõsised, olenemata rihma/istme kombinatsioonist. Ainult toimiv turvastruktuur suudab siin midagi ära teha.

Edit: huvitav, kui auto regada kahekohaliseks, kas siis saab legaalselt turvakaare installida ? Mulle tundub, et võiks nagu lubada ?
29.03.2007 at 16:53 1 edit. Last edited 29.03.2007 at 16:54 by peep
rustang
  
Moderator
Turvavööde paigaldamine
quote:
peep: huvitav, kui auto regada kahekohaliseks, kas siis saab legaalselt turvakaare installida ? Mulle tundub, et võiks nagu lubada ?
Mõned aastad tagasi soovisin auto muuta kahekohaliseks (seoses Igamehesprindis osalemisega), tegin ARK-le vastava kirjaliku taotluse ja sain eitava vastuse. Täpset sõnastust enam ei mäleta, midagi kaubaruumist ja selle puudumisest. Sisulised argumendid ei toiminud.

Hetke plaan on pärast puuri paigaldamist võtta mingi klassi jaoks EAL kaart (superkrossis vist kõige lihtsam) siis saaks teatud mööndustega vahel harva ka nina tänavale pista ettekäändega, et sõidan treeningule/võistlusele. Aga selleks hooajaks vist enam ei jõua.
29.03.2007 at 17:00
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Turvavööde paigaldamine  
Log in:
Account recovery
 
© tqhq.ee 2000 - 2024.