Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
Risk motospordisSõitjatest võib veel mööndustega aru saada, et minnakse seda surma-lähedal olemise laksu otsima. Aga milline on kogu atmosfäär pealtvaatajate seas, kui näiteks 2005 aastal läks nädala aja jooksul 6 meest järjest teise ilma? Väga morbiidne värk...:S
Risk motospordisEks pealtvaatajad lähevad raja äärde teatud eeldustega. Surm võistlustel oli 30-40 aastat tagasi üle maailma küll ebameeldiv aga kahjuks paratamatult esinev nähtus. Ja see kant hoiab vast meie maailmajaos kõige rohkem traditsioonidest kinni.
Selle ala momendil üks tuntumaid sõitjaid Guy Martin ei oma peret, märkimisväärset füüsilist vara peale uue Aston Martini, töötab igapäevaselt veoautode mehaanikuna ja tõenäoliselt ei tee kaugeleulatuvaid plaane. Kui lugeda 60-70'ndate tipp autosportlaste memuaare, siis paljud olid samasugused. F1 ei olnud sõitjate jaoks pereüritus nagu tänapäeval on.
quote:peep: Eks pealtvaatajad lähevad raja äärde teatud eeldustega. Surm võistlustel oli 30-40 aastat tagasi üle maailma küll ebameeldiv aga kahjuks paratamatult esinev nähtus. Ja see kant hoiab vast meie maailmajaos kõige rohkem traditsioonidest kinni.
Selle ala momendil üks tuntumaid sõitjaid Guy Martin ei oma peret, märkimisväärset füüsilist vara peale uue Aston Martini, töötab igapäevaselt veoautode mehaanikuna ja tõenäoliselt ei tee kaugeleulatuvaid plaane. Kui lugeda 60-70'ndate tipp autosportlaste memuaare, siis paljud olid samasugused. F1 ei olnud sõitjate jaoks pereüritus nagu tänapäeval on.
Guy Martin ju ütles, et kui ta ei oleks "surmasõitja", siis ta oleks suure tõenäosusega narkomaan.
See kihutamine on tema narkootikum.
Risk motospordisMa küll tsiklitest ja konkreetsetest võistlustest ei tea midagi, aga üldiselt maailmas selliste hobide puhul joonistub hukkunutest teatud profiil - tegemist on algajatega, kes tahavad "suurte poiste mängu" mängida, kuid oskused ja ohutunnetus ei ole veel päris vajalikul tasemel. Näiteks Mont Blanci tippu pürgijatest jääb iga aasta paarkümmend inimest sinna (paarist tuhandest ronijast), mis ilmselt on rohkem kui IoM TT vastav number, samas seda ei peeta alpinistide hulgas eriti keeruliseks ja ohtlikuks mäeks. Ma olen suht kindel, et valdav osa inimesi siiski teab, mida seal sadulas teeb, harjumatule silmale on Riias bemmiga sõitmise pardavideo ka õudusunenägude materjal
Muidugi superprofid on teistpidi riskigrupp, kuna nad lihtsalt sõidavad päevad läbi, siis hakkab tõenäosus mäkra panema - mingi juhuslik kivi, koduloom, vms.
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
19.06.2013 at 09:26
3 edits. Last edited 19.06.2013 at 09:32 by Jesper
Risk motospordisRohkem lugedes nendest TT sõitudel pidevalt surmaga flirtijatest, siis mulle tundub, et siin on kõvasti materjali ühe korraliku Hollywoodi kassatüki jaoks Kogu kontseptsioon + sõitjate hingeelu + kaadrid mida sealt rajalt saab oleksid võimas kokteil kokku õige rezissööri käe all.
Risk motospordisProfid lihtsalt oskavad ohu piiri paremini tunnetada ja seal lähedal olla, ilma seda ületamata aga nende piir on ka palju kaugemal-kõrgemal ja nad viibivad piiri lähedal rohkem aega ehk kokkuvõttes ikka juhtub pigem nendega.
Tipptasemel sportlik alpinism sarnaneb sellise tsiklite võidusõiduga ja ta on kohati statistiliselt veel ohtlikum. Mont Blanc on algajate proovikivi aga 8+ km mäed olid kuni 1990 alguseni suht kindel viis surma saada. Kes ellu jäid, need tõenäoliselt kaotasid oma käed või jalad. Kõige ohtlikuma mäe, Annapurna fatality rate (suhe edukalt tippujõudnute ja hukkunute vahel) oli aastal 1990 66%, Everesti näitaja oli "vaid" 47%. Tänu varustuse kiirele arengule on ka seal asjad muutunud, peale 90 aastat on vastavad näitajad vaid 19,7% ja 4,4%. Maailm muutub aina turvalisemaks ja me harjume sellega.
19.06.2013 at 09:46
3 edits. Last edited 19.06.2013 at 10:17 by peep (Moderator)
Risk motospordisEhk siis veel üks tõestus, et antud juhul pole tegu spordiga...
Meil siin ka üks tegelane hakkas suure hooga taastama "toredat" mootorrataste tänavasõidu sarja Pirital ja seda me teame kõik kuidas see lõppes.
Tookord ka tõsisemad sõidumehed sinna ei roninud.
Risk motospordisNojah, ma ikkagi ei usu et keegi läheb IoM TT-le teadlikult "surmaga flirtima", või et nad selle peale isegi liiga palju mõtlevad. See on pigem ikka selline kõrvalseisjate ja ajakirjanike peades tekkinud kuvand. Pigem minnakse ikka võistlema, noh ja kuna rada on koguaeg sama siis kogenumatel on see ilmselt paremini peas kui oma vannituba, kõik kühmud, kaevukaaned jne on teada ja nendega arvestatakse.
Samas igati respekteeritud ja ontlik spordiala nimega ralli käib mõnede jaoks nii, et sõidad kaks korda raja läbi, seod ennast paremale istmele kinni ja siis palud kõiki teadaolevaid kõrgemaid jõude, et vasakul istmel viibija kuskil puude vahel kruusa peal külg ees libisedes sõiduviga ei teeks ja rada ikka üldjoontes sama oleks mis kaks päeva varem See sama raja teema pole muideks nali, meie garaažis baseeruv rallitiim on korduvalt katkestanud selle tõttu, et võimsamad autod on mingi kivi või asja tee seest välja sõitnud, mida recce ajal näha polnud. Ma ei tea mis peaks see jõud või vägi olema mis mind isiklikult sinna paremale istmele viia suudaks.
Aga noh muidugi leidub igasugu hulle.
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
19.06.2013 at 10:09
2 edits. Last edited 19.06.2013 at 10:17 by Jesper
quote:Jesper: Nojah, ma ikkagi ei usu et keegi läheb IoM TT-le teadlikult "surmaga flirtima", või et nad selle peale isegi liiga palju mõtlevad. See on pigem ikka selline kõrvalseisjate ja ajakirjanike peades tekkinud kuvand. Pigem minnakse ikka võistlema, noh ja kuna rada on koguaeg sama siis kogenumatel on see ilmselt paremini peas kui oma vannituba, kõik kühmud, kaevukaaned jne on teada ja nendega arvestatakse.
Samas igati respekteeritud ja ontlik spordiala nimega ralli käib mõnede jaoks nii, et sõidad kaks korda raja läbi, seod ennast paremale istmele kinni ja siis palud kõiki teadaolevaid kõrgemaid jõude, et vasakul istmel viibija kuskil puude vahel kruusa peal külg ees libisedes sõiduviga ei teeks ja rada ikka üldjoontes sama oleks mis kaks päeva varem See sama raja teema pole muideks nali, meie garaažis baseeruv rallitiim on korduvalt katkestanud selle tõttu, et võimsamad autod on mingi kivi või asja tee seest välja sõitnud, mida recce ajal näha polnud. Ma ei tea mis peaks see jõud või vägi olema mis mind isiklikult sinna paremale istmele viia suudaks.
Aga noh muidugi leidub igasugu hulle.
Jesper, siin on aitab lihtne riskihaldus. Kumb on tõenäolisem, kas WRC küljega vastu puud või IoM-il kukkumine?
Ning kumma puhul on suurem tõenäosus surma saada?
Neid riske on võimalik ise arvuliselt võrrelda, kui keegi viitsib väikse risk managementi arvutuse teha.
Risk motospordisAhjaa, ja see lause et "kui ma ei tegeleks asjaga x siis ma oleks ilmselt narkomaan" ei tähenda tingimata seda, et asi x oleks otseselt võrreldav narkomaaniaga. Kui mina autodega ei jändaks siis ma oleks ka ilmselt narkomaan ja kui mitte seda siis päris kindlasti alkohoolik, aga see ei tähenda, et võidusõit nüüd teabmis ohtlik ja tervistkahjustav asi on.
XR, ma olen üpris kindel et nii WRC kui IoM TT osalejad teevad kõik endast oleneva, et neid riske maandada. Aga nende motivatsioon on see, et mööda puid või asfalti lohisedes on raske võistlusi võita. Mitte haiget saamine on boonus
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
19.06.2013 at 10:26
2 edits. Last edited 19.06.2013 at 10:29 by Jesper
quote:Jesper: Ma küll tsiklitest ja konkreetsetest võistlustest ei tea midagi, aga üldiselt maailmas selliste hobide puhul joonistub hukkunutest teatud profiil - tegemist on algajatega, kes tahavad "suurte poiste mängu" mängida, kuid oskused ja ohutunnetus ei ole veel päris vajalikul tasemel. Näiteks Mont Blanci tippu pürgijatest jääb iga aasta paarkümmend inimest sinna (paarist tuhandest ronijast), mis ilmselt on rohkem kui IoM TT vastav number, samas seda ei peeta alpinistide hulgas eriti keeruliseks ja ohtlikuks mäeks. Ma olen suht kindel, et valdav osa inimesi siiski teab, mida seal sadulas teeb, harjumatule silmale on Riias bemmiga sõitmise pardavideo ka õudusunenägude materjal
Muidugi superprofid on teistpidi riskigrupp, kuna nad lihtsalt sõidavad päevad läbi, siis hakkab tõenäosus mäkra panema - mingi juhuslik kivi, koduloom, vms.
Meil on ju endal reaalne näide Pirita ringrajal J.Dunlopi mälestuskivi näol olemas.
Tegemist oli IoM suurima legendiga; kas põhjuseks oligi talle "lihtsa ja ohutuna" tunduval rajal liigse riski võtmine rehvidega või sõiduga, selle üle on ta pilvepiiril kindlasti juba vastuse omale leidnud...
quote:bagiauto: Ehk siis veel üks tõestus, et antud juhul pole tegu spordiga...
Meil siin ka üks tegelane hakkas suure hooga taastama "toredat" mootorrataste tänavasõidu sarja Pirital ja seda me teame kõik kuidas see lõppes.
Tookord ka tõsisemad sõidumehed sinna ei roninud.
Siin meie riigi enda "Eesti TT'st" udune videklipp, vist ainus onboard, mis netist leida.
Ega seal kah need valged "männikaitsetupsud" liiga hõredalt ei ole, kukkudes saab neile ikka pihta küll. Ja Riias pandi vanasti ikka hea aja saamiseks Jupiteriga "sajaga" üle muru paarkümmend meetrit. Sport on sellistel radadel tsikliga sõitmine samuti, vähemalt meie pere on seda päris tõsiseks spordiks pidanud. Pärast, "pensionieas", sõideti autokrossi "liidukaid" kah igavuse peletamiseks . Samas on muidugi hea, kui sellised rajad enam kasutusel ei ole, vähemalt meistritiitlite võitmiseks.
Ralli puhul on just see põnev, ma siin meie enda talli pealt vaatan, et on palju rohkem tegureid, kui hea tehnika ja hea sõiduoskus kui selline. Küsimus on just selles, et kas piloot recce ajal asjad õigesti kirja saab (sealt tuleb kogemuste lisandudes kõvasti sekundeid), kas aimatakse ära, kui soonde rada kuskil läheb, kust saaks lõigata, et kaardilugeja ära ei kähmerdaks, et sõitja teda usaldaks jnejne. Iga mootorisport on erinev, lihtne ei ole neist ükski ja tipp on alati terav.
Näiteks minu jaoks tundub kõige hirmutavam hoopis kardisport. Seal, kui "üle kuudi" läheb, naljalt oma tehnikast eralduda ei saa ja see kõik kukub sulle kaela peale. Nüüd on vist küll mingid kaelatoed ...
quote:Taavi: Rohkem lugedes nendest TT sõitudel pidevalt surmaga flirtijatest, siis mulle tundub, et siin on kõvasti materjali ühe korraliku Hollywoodi kassatüki jaoks Kogu kontseptsioon + sõitjate hingeelu + kaadrid mida sealt rajalt saab oleksid võimas kokteil kokku õige rezissööri käe all.
quote: Sport on sellistel radadel tsikliga sõitmine samuti, vähemalt meie pere on seda päris tõsiseks spordiks pidanud.
Ega ma ei pidanudki silmas eelnevaid aegu, aga minuarust tänapäeval pole selliseid asju enam vaja. Võidusõit seisneb ikka kiires sõidus, mitte ogaralt riskantses sõidus.
Kardisõitja jah pea sama kaitsetu nagu tsiklimeeski.
Risk motospordisKõrvalt vaadates võib ükskõik milline mootorispordi ala tunduda barbaarsena. Olgu siis ringrajasõit mootorratastel, ralli või bagikross. Õnnetusi juhtub ja inimesi on saanud surma ka siin, olemasolevast või näilisest turvalisuset hoolimata (Viljandi rallil hukkunud piloot, too tütarlapsest fotograaf motoringrajal, 1996. aasta Roosiku bagikrossi juhtum).
Kõik, kes videos näha olevatel võistlustel stardivad, on starti minnes riskidega arvestanud. Ka sellega, et armastatud spordialaga tegelemine jääb viimaseks tegevuseks siinilmas.
Ja kui kogu aru läheks turvalisuse teemal ninnu-nännutamise peale, võiks ju kogu mootorispordi ära keelata. Jagada kohad loosimise teel näiteks. Jääb ära ogaralt riskantne kihutamine.
Risk motospordisKuskil on piir ja see on ajas muutuv suurus. Tänapäeval ma jagan bagiauto seisukohta aga samas kui on korraldajaid ja sõitjaid, siis andku minna. Tehakse hullematki maailmas.
quote:peep: Kuskil on piir ja see on ajas muutuv suurus. Tänapäeval ma jagan bagiauto seisukohta aga samas kui on korraldajaid ja sõitjaid, siis andku minna. Tehakse hullematki maailmas.
Olen veendunud, et WWW on see, mis on turvalisuse piiri väga kõrgele nihutanud ja iga õnnetuse meedia tõttu kordades dramaatilisemaks muutunud. Ükski korraldaja ei saa omale vigastatuid või laipu lubada, sest peale seda tõmmatakse ta avalikult võlla ja seda üldiselt nende poolt, kes alaga seotud pole. Ega näiteks Kloostrimetsa puud vahepeal ohtlikumaks pole muutunud.
Ma ütleks küll rohkem veoautokrossi juhtum... ja seal toimus ikka lauslollus korraldaja poolt.
Lätlastel on kunagi Madona juhtumiga kõvad vitsad saadud (seal sai vist 4 tk. surma, kui õigesti mäletan) ja jälle pealtvaatajaid. Sõitjatel on oluliselt paremini läinud minu alal (mulle surmajuhtumeid ei meenu). Ükskord taheti Vasalemmas balti etappi korraldada autokrossis, siis käis läti autoliit rada vaatamas ja andis nõudmised, mida vaja ümber teha. Võistluspäeval selgus, et midagi pole tehtud. Balti etapp jäeti ära (mingi kohalik sõit toimus)- üks hea näide, et keegi ikka mõtleb natukene...
Aga sellega nõus, et iga spordiala ohtlik, kuid see peaks olema kalkuleeritud oht. Võistlus peaks käima kiiruse, osavuse, tehnika peale, mitte juhuse peale, kellel täna õnnestub ellu jääda. Ja nagu peep ütles, siis täna tuleks kasutada seda piiri, mida tänapäeva võimalused võimaldavad. Enam ei minda sõitma Karksi istmete ja norma turvavöödega jne...
19.06.2013 at 21:41
1 edit. Last edited 19.06.2013 at 21:49 by bagiauto
Risk motospordisHeihei! Ohutus eelkõige, see on fakt! Ärgem selle üle arutelu pea.
Lihtsalt, et otseselt liivaväljade laiuse järgi (mida Dakari tsiklimehed küll sellest mõõdikust arvaksid?) ei saa hakata liigitama ühte mootorisporti spordiks ja teist ... suitsiidifestivaliks. Mida selle raames "Dakarist" üldse arvata? Sõitja julgus (mis põhineb sõitja sisemisel veendumusel, et rehv peab, või et "küll siit mahub viiendaga läbi") siiski on ju võidusõidu osa või kuidas? Isegi traielis.
Veel hullem oleks hakata erinevaid alasid liigitama "õigeks mootorispordiks" meediahuvi kaupa. Siis me vist saaks (poolhuupi) F1, WRC, NASCAR (olen lihtsalt fänn), Le Mans 24h .... ja siis Dakar, mis alati oma ohvrid võtab?!? Tsiklialades on meedia veel karmim - MotoGP (kus just oli paha juhus 2011 oktoobris Simoncelliga, R.I.P), siis Dakar, siis Superbike MM, kuskil vahel ehk ka motokrossi MM ja siis juba ongi IoM äkki? NB! Jutt on meedia tähelepanust, mitte sellest, kes on karmim, kiireim, andekaim või ilusaim sõitja. X-Games ja AMA Supercross (fänn) on siit täitsa väljas.
Kokkuvõttes on hea kui asjad oleks turvalised. On eriti hea, riigi/regiooni/maailma tiitleid selgitatakse seal kus on suht ohutu. See on täiesti õige ja jumal tänatud, et meil on ringrajasõitjatele nüüd auto24ring!!!
See, et meedia (ehk pealtvaatajad) ronib oma huviga (ehk sponsorid, rahad, personaalsed filmid, särgid/värgid) kuhugi muule ekstreemsele üritusele kui tiitlivõistlusele, siis ... olgu nii. Selles osas kodanik Peebul õigus - kus tegijaid, seal nägijaid ja vastupidi.
Risk motospordisKõige karmim koht on ju ringrada Saksamaal, kus rajapäevade raames juhtub nii mõndagi. Viimase nädalagi sees lahkus sealt üks mootorrattur tumedate klaasidega soliidses autos. Võidusõitjaid, kohtunikke ja pealtvaatajaid on mitteametlikel andmetel lahkunud 56, palju on veel lisaks rajapäevadel pingutajaid? Kusagil leidus hinnang, et lahkujaid on 3 kuni 12 aastas... Ametlik statistika on aga mõnevõrra ilusam reaalsusest: The official fatality figures quoted by N GmbH are very low, this is because they only count those who are declared dead on-scene: if they are still working on the victim at the time the helicopter takes them out, they are not classified as a fatality.
Võib-olla on statistika isegi hullem kui Isle of Man TT, Northwest 200 ja Ulster GP kokku (peamine osa poleemika allikaks olnud kaadreid on pärit Dundrodi ringrajalt).
Näiteks leidub veebis selline tekst: "Getting definitive figures for fatalities and serious injuries is pretty much impossible. On the one hand, rumours abound (to hear some speak, you'd think there were deaths on a daily basis). On the other hand, there is definitely some under-counting: in one case of which I have personal knowledge, one casualty was declared dead at the trackside and the other was declared dead in the helicopter ambulance shortly after taking off: that was recorded as one fatality and one injury.
In an attempt to obtain accurate figures, I visited Adenau police station in September 2002 to ask, and they reported 10 fatalities between January and September that year. A check with GmbH for the same period in 2005 provided a figure of two. That suggests somewhere in the three to twelve range in a full year.
I couldn't even begin to count the number of accidents I've seen there. You'll spot a damage-only crash every few laps, and closures due to more serious accidents happen several times a day."
Samas võideldakse selle koha eksistentsi nimel kõigi vahenditega...
Risk motospordisNo Saksaga on paar erinevust. Kirjeldatud õnnetused juhtuvad kõik ajal kui tegu pole juriidilises mõttes suletud ringrajaga, vaid tavalise avaliku teega. Võistlustel on seal viimastel aastakümnetel väga vähe midagi juhtunud. Teiseks, kui võrrelda sõitjate ja juhtumite arvu siis peaks arvestama, et sõitjaid on kümnetes tuhandetes ehk paratamatult juhtub rohkem kui korra aastas toimuval võistlusel. Aga nalja seal pole muidugi, selle kinnituseks üks temaatiline video link.
Risk motospordisTT juures on üks häiriv aspekt - sa võid ise olla ülihoolikas ja perfektne ja miskõik aga alati võib keegi sul ratta alt ära sõita ja ikkagi lõpetad rajaäärses puus. Mitte, et ma mootorrattasõidust midagi teaks aga kõrvalt vaadates tundub realse võimalusena. Kas mitte vanameister Teesaluga ei juhtunud nii, et sai korraliku selgroovigastuse kui keegi noortest ta ratta seljast niitis, seda küll tavalises ringrajasõidus aga põhimõte on sama.
quote:bagiauto: Ehk siis veel üks tõestus, et antud juhul pole tegu spordiga...
Meil siin ka üks tegelane hakkas suure hooga taastama "toredat" mootorrataste tänavasõidu sarja Pirital ja seda me teame kõik kuidas see lõppes.
Tookord ka tõsisemad sõidumehed sinna ei roninud.
Joey Dunlop ei olnud tõsine sõidumees? Think again, please. See vend ja terve Dunlopite suguselts oli/on TT maailma suurimad võimalikud tähed. TT maailmas oli Dunlop mitte väiksem staar kui on Rossi MotoGP-s.
TT on teistmoodi maailm küll, see on selge. Aga seda mittetõsiseks võidusõiduks pidada on ... noh... äkki on 'ebapädev' õige sõna? TT ja GP on praeguseks põhjalikult lahku kasvanud ning öelda, et ühes sõitvad mehed on 'tõsised' ja teised mitte ei ole kohane. TT ja GP suhe on umbes nagu enduurol ja Dakaril - üks on suhteliselt kontrollitud keskkonnas toimuv võidusõit, teine selline, kus lisaks rajale ja mehele ja konkurentidele tulevad mängu ka loodus ja ning tubli annus juhust. Erinevad spordialad, mida ühendab ehk tehniline sarnasus, ent mentaliteet ning liikumapanevad jõud on erinevad. Mehed lähevad rajale priitahtlikult ning pole meie asi öelda, et see pole õige või tõsiseltvõetav.