register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
NB!
Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Õli rõhk   1 2  
Poster Message
Erik 78
Õli rõhk
Selline mure, et ühele projektiautole sai paigaldatud BMW M62 mootor, 4,4 V8. Kuna väntvõlli alla ruumi ei olnud võimalik absoluutselt jätta, sai ehitatud kuivkarteri süsteem. Süsteem koosneb ise vastavalt õpetussõnadele ja joonistele ehitatud õlipannist, 4 seksioonilisest pumbast, reservuaarist jne. Ühesõnaga süsteem toimetab silmnähtavalt kenasti. Mure on aga selles, et tühikäigul, töösooja mootoriga vajub õli surve alla 1 atm, nii u. 0,8 - 0,9 atm`i. Mootori pöördeid tõstes, rõhk tõuseb koheselt ja pööretel 4000 ja rohkem hoiab u. 5 atm`st rõhku. Ülemise otsa pärast ma ei muretse aga tühikäigu rõhk on naga väga madal. BMW ise ütleb, et miinimum tühikäigul on 0,5 ja maks rõhk üleüldse on 4,5 atm`i. Kuna see projekti auto, hakkabki enamalt väga madalatel pööretel sõitma, olen nagu pisut murelik. Üks mõte on vahetada õli paksema ja kvaliteetsema vastu, hetkel on sees läbipesuks 5w40, mingi odav täissünt, paneks 10W, või lausa 15W- või isegi 20W. Mida targad arvavad?

PS. Mu süsteemil ei ole võimalik pumba ja mootorivahelist ülekannet kiirendavaks muuta, et pumba tootlikust tühikäigul tõsta, kuna pump on otseühenduses väntvõlliga.



Mingi pilt ka, ehitusaegadest

14.02.2010 at 10:37
HrHunt
Õli rõhk
Määrib voolukogus, mitte rõhk. Rõhk võiks lihtsalt püsida tootja spetsifikatsioone kandis - mida vedelema õliga spetsis püsid, seda paremini määrib. Soovitaks sihtida mitte paksemat vaid kvaliteetsemat õli. Igasuguste piirolukordade jaoks on hea õli mis sisaldab sama kraami (ester) nagu MOTUL 300V. Aga 300V pole mõistlik pikalt sees hoida, see on rohkem peale iga võistlust vahetamiseks. Kõige parem oleks mingi nö tsiviilõli kus on "kraami" lisatud. Kraami omadus on see et ta haakub ülimalt innukalt pindade külge ja ei valgu ära olenematta rõhkudest ja pööretest, nii et isegi autot külmkäivitades on 0-hetkest jupid kaitstud.
Jutt tugineb ulautslikul uurimisel ja isiklikul kogemusel. Tavaliste õlidega jeebi mootor peale käivitamist "kuivalt klõbises" kusagil sekundi-paari ümber. "Kraamiga" õliga ei klõbise ja käivitub praeguste külmadega nö poolest pöördest. Mootorit kokku pole ka suutnud lasta, vaatamata tõsisele võsarallile (lumes max rpm, max koormus pikka aega, teisalt aeglustiga turnimine pea tühikäigul ja jällegi max koormus).
Jeebis on hetkel Red Line 5W-30 aga ei julge seda soovitada, kuna Red Linel ei ole tegelikult API sertifikaate, kuigi pakend üritab sellist muljet jätta. Sellel põhjusel jäigi ta mul teise autosse, mille jaoks tegelikult ostsin, valamatta. Ilmselt on tegemist kõige kallima õliga mida üks võsajeep näinud on :D

____________________________

14.02.2010 at 13:25 1 edit. Last edited 14.02.2010 at 13:27 by HrHunt
joonas
Õli rõhk
Olen seda linki ka varem postitanud. See annab natuke mõtlemisainet http://ferrarichat.com/forum/faq.php?faq=haas_articles#faq_motor_oil_basics

Paljudest artiklitest on läbi käinud reegel 10 PSI(~0,7 bar) rõhku 1000 pöörde kohta. NB! atm ei ole võrdne bar iga.

Selle loogika järgi ei ole probleemi. Tühikäik on arvatavasti alla 1000 pöörde?

Kuumalt viskoossust näitab õlil viimane number. Kui viitsid, siis loe ülaltoodud lingilt.

Kui tühikäigule kukkumised on lühiajalised, siis kõikumiste vältimiseks saaks kasutada n.ö. Accusump paaki, millesse saab pumbata surveõli ja kui rõhk süsteemis langeb, siis sealt voolab peale surveõli.

Ma ei pretendeeri mingile tarkusele. Olen seda teemat enda jaoks uurinud ja midagi targemat ei ole veel teada saanud.

Mis on väga madalad pöörded, millel mootor töötama hakkab?

____________________________
Joonas 88' Porsche 944S
14.02.2010 at 13:27
Erik 78
Õli rõhk
quote:
joonas:


Mis on väga madalad pöörded, millel mootor töötama hakkab?


Pidev tühikäigul ja selle ligidal olevate pööretega koormusega roomamine. Offroadis on enamus ajast 1000 - 1500 pööret ja vahel väga pikalt jällegi redlines röökimas
14.02.2010 at 17:01
matukas
  
Õli rõhk
Hõbekoll II

____________________________
Belief is harder to shake than knowledge
14.02.2010 at 20:49
kivialune
Õli rõhk
Asjalikku juttu: siin

Ma katsetaks paksema õliga. Vedel õli on mõeldud külmaga käivitamise jaoks. Töösoojal mootoril seda vedelat pole enam vaja, pigem paksemat. Võistlusautod ju tavaliselt 15W. Talvel kasutamiseks tuleb lisada eelsoojendus ja saa ka 15w kasutada.

Edit: Vaatasin, et Motul 300V on võimalik valida 0w kuni 20w. Ei saanud kohe pihta milleks vaja. Lugesin seal jutu läbi. Ja iva on selles, et 0w annab maks võimsuse välja ja läheb kergemini pöördesse ja sobib lühikesteks otsadeks, kuna ei kaitse hästi. Teine ots 20w kasutatakse kestvussõitudel, kus võimsusest võib loovutada, tähsaim on vastupidavus.
14.02.2010 at 21:02 1 edit. Last edited 14.02.2010 at 22:39 by kivialune
joonas
Õli rõhk
quote:
kivialune: Asjalikku juttu: siin

Ma katsetaks paksema õliga. Vedel õli on mõeldud külmaga käivitamise jaoks. Töösoojal mootoril seda vedelat pole enam vaja, pigem paksemat. Võistlusautod ju tavaliselt 15W. Talvel kasutamiseks tuleb lisada eelsoojendus ja saa ka 15w kasutada.

Edit: Vaatasin, et Motul 300V on võimalik valida 0w kuni 20w. Ei saanud kohe pihta milleks vaja. Lugesin seal jutu läbi. Ja iva on selles, et 0w annab maks võimsuse välja ja läheb kergemini pöördesse ja sobib lühikesteks otsadeks, kuna ei kaitse hästi. Teine ots 20w kasutatakse kestvussõitudel, kus võimsusest võib loovutada, tähsaim on vastupidavus.

Esimene number näitab viskoossust "külmalt" ja teine number normaalsel töötemperatuuril. Sooja mootoriga loeb ikka tagumine number.
300 V tabel

Loe minu postitatud linki teema alguse pool.


____________________________
Joonas 88' Porsche 944S
14.02.2010 at 22:59
kivialune
Õli rõhk
quote:
joonas:
quote:
kivialune: Asjalikku juttu: siin

Ma katsetaks paksema õliga. Vedel õli on mõeldud külmaga käivitamise jaoks. Töösoojal mootoril seda vedelat pole enam vaja, pigem paksemat. Võistlusautod ju tavaliselt 15W. Talvel kasutamiseks tuleb lisada eelsoojendus ja saa ka 15w kasutada.

Edit: Vaatasin, et Motul 300V on võimalik valida 0w kuni 20w. Ei saanud kohe pihta milleks vaja. Lugesin seal jutu läbi. Ja iva on selles, et 0w annab maks võimsuse välja ja läheb kergemini pöördesse ja sobib lühikesteks otsadeks, kuna ei kaitse hästi. Teine ots 20w kasutatakse kestvussõitudel, kus võimsusest võib loovutada, tähsaim on vastupidavus.

Esimene number näitab viskoossust "külmalt" ja teine number normaalsel töötemperatuuril. Sooja mootoriga loeb ikka tagumine number.
300 V tabel

Loe minu postitatud linki teema alguse pool.


Nad on sõltuvuses s.t õli saa korraga täita sama funktsiooni. Motul 300v puhul: 0w20, 5w30, 10w40, 15w50, 20w60. Laiatarbekaup muidugi väidab, et saab mõlemaga hakkama...
15.02.2010 at 00:46
Moss
 
Õli rõhk
Imelik aga Castrolil on 0W60...
15.02.2010 at 01:24
Erik 78
Õli rõhk
Oleme ikka asjalikud, Castrolil on valikus 0W40 edge või 10W60 edge.
15.02.2010 at 08:33 1 edit. Last edited 15.02.2010 at 10:02 by Erik 78
Erik 78
Õli rõhk
Aga ikkagi, kas see alla 1 atm´ine rõhk on siis ikkagi vähe, või mitte. Mida kogemused räägivad. Rääkisin täna ka BMW esinduse motoristiga, ta nagu otse ei öelnud, et ärgu ma muretseks. Valdavalt pidid "irl" ikka rõhud seal 1,2 - 1,5 atmi`juures olema... iseasi palju tal kogemust on, esinduse värk ikkagi...

Atm`i ja Bar`i vahel on nii väike vahe, et antud kontekstis pole mõtet tähti närida.
15.02.2010 at 14:45 1 edit. Last edited 15.02.2010 at 14:47 by Erik 78
kivialune
Õli rõhk
Sellel mootoril on originaalis päris madalad pöörded: 600 p/min. Varuosakataloogist jäi silma, et selle pumbal 1:1 ülekanne. Tavaliselt vist aeglustatakse pumba poolt. Võibolla see on vihje, et tahabki rohkem õli saada...

Üks lihtne võimalus on mõõta rõhk mõnel teisel samalaadsel mootoril.

Edit: Mis veel teha saad, on mootor korralikult kuumaks ajada ja kui veel rõhk kukub, siis on küll niru.
15.02.2010 at 17:10 1 edit. Last edited 15.02.2010 at 17:18 by kivialune
Raceboy
 
Õli rõhk
Kas gaasi andes tõuseb õlirõhk koheselt? Nt 700 vms pealt 1200 peale tõstes?

Mul on kunagisest Anderi MX-5'st meelde jäänud, et tal oli õlirõhk sõites 3bari kandis ja tühikäigul vaevalt 1bar. Küsisin ka ta käest ja ütles, et nii peabki olema :)

____________________________
www.vems.ee
15.02.2010 at 17:16
peep
 
Moderator
Õli rõhk
Esiteks, olete te korraliku mehaanilise kellaga mõõtnud ? Näidik ei pruugi täpne olla. Mu kunagisel Camarol ja hiljutisel Viperil olid ka tühikäigul rõhud alla 1 (esimesel ka meh. kellaga mõõdetud). Kui tehas ütleb, et üle 0,5 on ok, siis tõenäoliselt nii on - nad ei annaks välja tehnilist infot mis ei vasta tõele. Loomulikult nad eeldavad, et mootoril mingit häda küljes pole. Tühikäigul ju suurt koormust ei anna, selleks on ikka tsipa pööret vaja tõsta ja kui rõhu koheselt üles viskab, siis mina ei muretseks. Kõik muidugi IMO.
15.02.2010 at 17:29 1 edit. Last edited 15.02.2010 at 17:30 by peep (Moderator)
devilc
Moderator
Õli rõhk
quote:
Raceboy:Mul on kunagisest Anderi MX-5'st meelde jäänud, et tal oli õlirõhk sõites 3bari kandis ja tühikäigul vaevalt 1bar. Küsisin ka ta käest ja ütles, et nii peabki olema :)
Umbes nii oli jah. Need olid küll tehase miinimumnumbrite kandis. Üldiselt tühikäigul peeti 1,2 bar paremaks ja pöördes 3,5, aga mu mootorist rohkem ei saanud :)
15.02.2010 at 21:34 1 edit. Last edited 15.02.2010 at 21:34 by devilc (Moderator)
Erik 78
Õli rõhk
quote:
devilc:
quote:
Raceboy:Mul on kunagisest Anderi MX-5'st meelde jäänud, et tal oli õlirõhk sõites 3bari kandis ja tühikäigul vaevalt 1bar. Küsisin ka ta käest ja ütles, et nii peabki olema :)
Umbes nii oli jah. Need olid küll tehase miinimumnumbrite kandis. Üldiselt tühikäigul peeti 1,2 bar paremaks ja pöördes 3,5, aga mu mootorist rohkem ei saanud :)


Ja mis õli sa kasutasid ja kas proovisid paksemat õli ka?
15.02.2010 at 21:51
devilc
Moderator
Õli rõhk
Ikka proovisin, mingi Valvoline Racing 5W-50 ja 10W-60 sai kasutatud. Aga MX-5 on teine teema, seal ongi tehase poolt öeldud max rõhk 3,8.
15.02.2010 at 23:42
Silwer
Õli rõhk
Mulle tundub suure koormusega sõitmiseks see alla 1 bar rõhk ikka väike aga vaevalt et keegi oskab täpselt öelda kui pikalt see mootor sellistel tingimustel sõidaks. Vabalt võib ju see komplekt toimida ka ilma igasuguste probleemideta.
See mootor on ju juba valmis ja auto sõidab? Kõrgemat rõhku tühikäigule ei ole ka nii lihtne tekitada? Siis lihtsalt sõida ja vaata mis teeb. Kui läheb katki siis on järelikult vaja uut mootori toorikut ja sellel siis tuleb juba tegeleda kõrgema õlirõhu tekitamisega. Mootorite toorikud ju väga kallid ei ole...

____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3
16.02.2010 at 01:44
Erik 78
Õli rõhk
Tiku Takus on analoogne teema arutlusel:
http://www.tqhq.ee/forum/viewtopic.php?tid=28751&page=2

Minu otsus on hetkel järgmine, et sisse läheb Castrol 10w60 edge, eks ma siis kommenteerin, mis rõhku näitab, loodetavasti kestab pikalt. Igasuguste üllatuste vältimiseks teen ka Xado kuuri aga see on juba offroadi spetsiifika ja garantii.
17.02.2010 at 11:21
vvt
  
Õli rõhk
Kui tahad survet suuremaks, vaheta saaled ära. Et tühikäigul on rõhk nöga ja gaasi andes kiiresti kasvab, on lihtsalt kulunud mootori tunnus. Ehk tühikäigul on pumba tootlikkus liiga väike, et läbi kulunud tööpindade vahede survet hoida. Kuigi 1 bar pole midagi katastroofilist. Ja 1 bar peal pole sul ju mingit koormust taga, ega sa tühikäigul ju ei sõida. 10W-60 kasutamine 10W-40 asemel lisab sul tühikäigu õlisurvele kuni 1 bar.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
02.03.2010 at 09:19
Erik 78
Õli rõhk
quote:
vvt: Kui tahad survet suuremaks, vaheta saaled ära. Et tühikäigul on rõhk nöga ja gaasi andes kiiresti kasvab, on lihtsalt kulunud mootori tunnus. Ehk tühikäigul on pumba tootlikkus liiga väike, et läbi kulunud tööpindade vahede survet hoida. Kuigi 1 bar pole midagi katastroofilist. Ja 1 bar peal pole sul ju mingit koormust taga, ega sa tühikäigul ju ei sõida. 10W-60 kasutamine 10W-40 asemel lisab sul tühikäigu õlisurvele kuni 1 bar.

Sa teema esimese posti ikka läbi lugesid? Paigaldatud on kuivkarter, koos sellega ka vastav pump, probleem vist ikka pigem selles, et pumba tootlikus tühikäigul liiga väike, valdavalt kasutatakse selliseid pumpasid, 10 - 20 % kiirendavas ülekandes.
03.03.2010 at 08:48
vvt
  
Õli rõhk
Või on saalede ja muude surveõlitusega töötavate kohtade "voolavus" kulumise tõttu pumba tühikäigu tootlikkuse jaoks liiga suur. Kui sul on mingi avariilise auto pealt ostetud moto, mil pool milli teadmata hooldusajalooga selja taga, siis tasub probleemi otsida eelkõige sealt, mitte lahendada seda suurema koguse õli pumpamisega. BMW V8 motod on teada oma tibatillukeste saaledega (võrreldes vanakooli pommikindlate rida-6tega, mis oma kestvuselt ei kaota isegi Supra turbokonele.) ja nendel pole nt kepsusaalede vahetamine mingi 250tkm tagant küll mingi erand. Olen mõningad mootorid ka oma valgete käekestega kapitaalselt remontinud ja kapremonditud mootoritel on peale sissesõitu 10W-40 poolsündiga tühikäigul sooja mootoriga õlirõhk ligi 2 bar. Edasi hakkab see tasapisi vähenema ja stabiliseerub seal 1 bar kandis. Õlirõhu probleem hakkab peale kah tühikäigust - pumba tootlikkus on piisavalt vägev, et nagu gaasi katsud viskab ka kulunud mootoril võimsalt surve üles.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
04.03.2010 at 09:41 1 edit. Last edited 04.03.2010 at 09:46 by vvt
mart154
 
Õli rõhk
Sul Aare võiks natukenegi austust olla ja uurida enne tagamaid.

http://www.lahe.net/albums/silverbeast/DSC00276.jpg
http://www.lahe.net/albums/silverbeast/DSC00278.jpg

Tundes natukenegi Erikut, võib kohe kindel olla, et saaleprobleeme seal pole.
04.03.2010 at 13:44
vvt
  
Õli rõhk
Siis teine pool vastab nabapunnitamse asemel, et tal on uued/korras saaled, mitte rääkida kuivkarteri süsteemist, mis on tühikäigul vist liiga nõrk. Kui inimesel on küsimus, siis pole minu asi hakata mingit mootori remondi taustauuringuga tegema eksju?

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
04.03.2010 at 15:11 1 edit. Last edited 04.03.2010 at 15:12 by vvt
Erik 78
Õli rõhk
Nii, õli sai vahetatud castroli 10 w 60 vastu. Rõhk kuumalt pmst ei tõusnud. Sõidetud on üks võistlus, kus sai mootor igasugust koormust. Pole näha märke halvenemise poole. Mootori käib ilma igasugu anomaalsete häälteta. Mõõtes on sellised tulemid:

Õli rõhk, kui õli temperatuur on 110 kraadi ja pöörded 700 midagi pööret, väärtus kahe manomeetriga mõõdetult u. 0,5 bari.
sama asi pööretel 1100, on rõhk juba 1,5 ja enam bari. Ilmselt see asi nii peabki olema. Õlituli igatahes polema kordagi ei lähe.
Pööretel 3000 on rõhk juba 3 bari.
Ja maks, mida nägin on u. 4 - 5 bari.

Külmalt on rõhk kohe mägedes ja maksimum u. 5 - 6 bari.


Enam ma ei muretse :)
07.05.2010 at 11:12
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Õli rõhk   1 2  
Log in:
Account recovery
 
© tqhq.ee 2000 - 2024.