Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
Juhi sõiduasend ringrajalAga ehk põhjendaksid, Garfield, miks see nii peab olema. See, et keegi nii käseb/ütleb, pole piisav. Minule oled seda ka maininud, aga põhjus?
____________________________
Belief is harder to shake than knowledge
quote:matukas: Aga ehk põhjendaksid, Garfield, miks see nii peab olema. See, et keegi nii käseb/ütleb, pole piisav. Minule oled seda ka maininud, aga põhjus?
Selleks, et kui rooli keerad, sul ka "käsi üleval" asendis oleks jõudu keerata (st ülevaloleva käega lükata). Käsi üleval asendi all mõtlen seda, kui kurvis on rool viltu ja üks käsi "kell 6" ja teine "kell 12" on. Kõige parem näide oli aastaid tagasi kollase Porche Turbo kõrvalistmel, kui Sauga S-kurvis juht auto välja lasi rajalt, sest käed olid pulksirged ja rooli pöörata enam ei jõudnud. Rool on ringrajal ainult keeramise funktsiooniga - see, et rool aitab sul paremini istmes tasakaalu säilitada, on ringrajal halb. Probleemi lahendus on istmes. Tavaistmega+vöödega ei saa hästi sõita, sest sa pead käte ja jalgadega pidevalt tuge otsima. Märkusena, STI ja EVO-de istmed ei ole muidugi tavaistmed, kuid trakse tahaks ka need. Proovisin näiteks Sparco Torino 2 istet (STI ja EVO-des on analoogne) - kuigi olen kehalt üsna kopsakas, oli ta ikka üsna "lõtv" võrreldes ringraja korvistmega. Inimene, kes tavaistmega on harjunud, ei oska muidugi aimata, milline mõnu on rajal tegeleda ainult auto juhtimisega, mitte enda "püstihoidmisega". Kui võidusõitjate pilte vaadata, siis ei ole ma ÜHTEGI tüüpi näinud, kes ei sõidaks "rool süles". Minu kogemus väidab sedasama. Ülejäänud teooria võiks keegi välja mõelda?
Juhi sõiduasend ringrajalTäiesti nõus Garfieldiga. Roolist liiga kaugel olles ei jõua piisavalt kiirest ja palju rooli keerata.
Peale ringraja hobiga tegelema hakkamist olen ka oma igapäevasõidukites istme seljatoe suht püsti kruttinud ja ettepoole tõmmanud - see on harjumuse asi, kui ära harjud siis jääb üldse arusaamatuks kuidas sai lamades sõita...
____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3
Juhi sõiduasend ringrajalTegelikult on nii, et sama sõiduasend mis on kasutusel ringrajal/rallis/misiganes autoalal on ainuõige ka igapäevases tänavasõidus sõiduautoga. Justnimelt ainuõige, sest kõik ülejäänud sõiduasendid on valed.
Esiteks peab iste olema piisavalt lähedal, et jalad pedaalidel oleks suht. kõverdatud. Sellel on kaks põhjust, esiteks siis on jalal jõudu vajutada tugevalt pidurit ja seda ka juhul, kui näiteks pedaal põrandasse vajuma kipub ülekuumenemisel. Teine oluline põhjus on vältida tõsist vigastust, kui auto millegile otsa sõidab ja juht instinktiivselt jalad ette surub ning jalg sealjuures sirgeks läheb. Siis kandub löök piki jalga vaagnaluu ja reiluu ühenduskohta ning lisaks selle purunemisele läheb ka põlveliiges tagurpidi. Võimalik, et jääd väikesest kõksust elu lõpuni lonkama. Põlvest kõverdatud jala puhul ei saa jalg tugevat lööki, kogu keha raskust jäävad kandma turvavööd.
Istme seljatugi peab olema võimalikult püstloodis seetõttu, et selg toetuks ühtlaselt ja tugevalt vastu seljatuge. Eriti oluline, et side selja ja istme vahel oleks tugev ka õlapiirkonnas, kuna mida kõrgemal kehal autoga kontakt on, seda paremini juht tunnetab auto käitumist. See asi tehti mulle selgeks väga huvitava katsega, pidin aja peale sõitma autocrossingu rada millega olin eelnevalt juba tuttav. Esimesel sõidul oli seljatugi lösakil, teisel püsti. Ajavahe oli oluline, samuti kõigil teistel kes sama proovisid. Tänavasõidul lasen seljatoe tavaliselt natuke allapoole aga rajal on ta täiesti püsti.
Kolmandaks roolimine. See, mis Tarmo kirjutas on tõsi. Lisaks sinna juurde vaid, et rooli hoitakse alati kella 3&9 koha pealt. Kui on vaja keerata, siis esimesed 90 kraadi keeratakse mõlema käega, sealt edasi lastakse allpool oleva käe haare järgi aga kätt ei eemaldata roolirattalt vaid seda libistatakse läbi peo kuni rool on pööratud 180 kraadi. Põhjus on, et kui on vaja kiiret vastukeeramist siis on mõlemad käes roolil ja seda saab efektiivselt teha. Kui üks käsi kuskil süles lebab sel ajal jääd reaktsiooniga hiljaks. Alles peale 180 kraadist pööret võetakse alumine käsi roolilt ja viiakse kiirelt siis kas 3 või 9 peale. Hetkeks on käed peaaegu ristis, kuid sellest rohkem nad ei tohi kunagi risti minna. Nüüd samuti kiirelt keeratakse teine käsi ringi kui samaaegselt üle toodud käsi jätkab rooli keeramist. Jube keeruline seletada aga kui näidata, siis on asi tegelt lihtne. Seda peab harjutama, mul endal läheb kriitilistel hetkedel ikka veel alatasa segi. Tõsi käe üleviimist läheb ringrajal haruharva vaja, rallis rohkem.
Pakun, et õige isteasend ja roolikäsitsemine võtab Sauga rajal vähemalt sekundi-paar ringiajast maha. See muidugi lambist pakutud aga usun,et nii on.
Kes tahab näha, kuidas asi praktikas toimib, soovitan näiteks vaadata filmi Climb Dance. Ja üldse, seda filmi soovitan kõigil vaadata, üks parimaid autoga kiirestisõitmise zanris.
Kelle pole, siis siit peaks saama. Mul endal olemas, seega tõmmata ei proovinud aga lingid tundusid töötavat.
15.03.2007 at 22:40
2 edits. Last edited 15.03.2007 at 23:24 by peep (Moderator)
quote:peep: Hetkeks on käed peaaegu ristis, kuid sellest rohkem nad ei tohi kunagi risti minna.
Ütleme nii, et kui sa pead rooli keerama rohkem kui 180 kraadi, ehk selle käed "risti" asetuseni Peebu jutus, on 2 võimalust:
- oled üle pingutanud ja võta hoogu natuke maha (ringrajal rooliga lappamine lõppeb spetsrehviga sõites üldjuhul katusega)
- oled eksinud ja ei viibi enam ringrajal
Juhi sõiduasend ringrajalSain täna lõpuks omale sportistme ja tekkis küsimus et kas istme põhi peabki nii %#! kitsas olema või on mulle sattunud mingi kitsatagumikuliste iste? Edasi-tagasi niheledes sain mingi asendi küll enam-vähem sisse, nii et istme põhi hakkas isegi natuke tuge pakkuma, aga ikkagi on umbes selline tunne et 70% kehakaalust toetub läbi reite istme servadele.
Sõita pole muidugi veel proovinud, auto on nats laiali.
Juhi sõiduasend ringrajalUuena peaks iste siiski natuke kitsas olema. Ka iste venib välja. Muidugi istme põhjani peaks ikka tagumikuga välja jõudma.
Enda rallikasse oli kaardilugejale istet vaja. Proovis minu oma ja sobis. Ostis sama mõõdu...kitsas. Kuna minu pepp nats kitsam, siis vahetasime ära.
Rool on jah süles selleks, et jõuaks keerata, eriti ilma roolivõimuta autode puhul. Mina olen selle järgi vaadanud, et käsi oleks küünarnukist kõver nii umbes 90 kraadi või sinna lähedale.
Arks
12.05.2007 at 23:30
2 edits. Last edited 12.05.2007 at 23:33 by ArksColt
Juhi sõiduasend ringrajalJah, mul selgus ka et garaazhis korraks istmesse kargamine ei ole eriti adekvaatne viis asja hindamiseks, reaalses sõidus vajus kas iste või tagumik väga kenasti parajaks ning rajal tekkis juba tunne et selja ümber võiks tuge rohkemgi olla... See Garfieldi nõuanne et enne sõitu tuleb pikemalt paigal istuda-niheleda ning asendi stabiliseerudes vööd (minu puhul ajapuuduse tõttu veel 3p, aga ilma automaatse pingutuseta) järjest rohkem pingutada kulus ka marjaks ära - neil hetkedel kui ma suutsin üle olla oma alateadvuses pesitsevast soovist rooli kõvasti pigistada, oli lust juhtida autot sellisel viisil, et informatsioon väljas toimuvast tuleb pigem läbi näppude, varvaste ja istmiku, mitte silmade kaudu.
Juhi sõiduasend ringrajalAeg tagasi põhiasjade juurde tulla
Ma olen nüüd tükk aega bemmis istmega mässanud, esiteks muidugi see et toruraamil istme põhi on liiga paks ja ma ei mahu eriti hästi autosse ning teiseks on iste liiga lai, ma alahindasin natuke päästerõnga kahanemise tempot . Need probleemid parandab uue ja parema istme hankimine. Aga kolmas mure on asendiga, algul sai vaadatud DTM-i ja LMGT videosid ja pandud minu arust "küllaltki püsti ja ette" ehk siis tegelikult way liiga taha ja lääpa, sest ülalmainitud klasside autodes istutakse ikka veidi teisiti kui stock autodes. Tulemuseks krampis sidurijalg ja muud mured. Nüüd olen seda kaks nõksu ettepoole toonud ja istmepõhja horisontaalseks keeranud, pedaale vajutada on super hea, rooli saab keerata väga täpselt ja samas vajadusel suure jõuga ilma ära väsimata, ühesõnaga kõik on nii nagu siin teemas kirjas.
Aga eile ilmnes uus probleem, nimelt ma ei jõua keeramisega isegi sinna Peebu mainitud 90 kraadini kui alumise käe küünarnukk läheb vastu korvistme serva ja sealt edasi keerates lukustub kogu küünarvars väga ebameeldivalt istme ja tooli vahele. Ok, kätt saab varem ringi tõsta, aga noh ma ei tea, Audru S-is käsi ringi tõsta on ka nats imelik. Siin teemas eespool olevas GTR-i videos on juhi asend suhtkoht sama mis mul (pange paus 0:43 peal ja on täpselt näha kuidas ta paremale keerab), aga tal on vist pikemad küünarvarred või madalamad servad, küünarnukid lähevad istmest kaugelt mööda. Minust istmes on mingi pilt siin: http://picasaweb.google.com/marsfrog/B3VIduajamine#5222780939290673874 , üldist asendit pole mõtet vaadata aga need kõrged istme servad on näha.
Kas ma peaks selle asendi õigeks lugema, kuna muidu kõik klapib, ja hakkama sellist istet otsima millega antud probleemi pole, või olen ma ikka liiga ninapidi vastu rooli roninud?
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
quote:Jesper: Kas ma peaks selle asendi õigeks lugema, kuna muidu kõik klapib, ja hakkama sellist istet otsima millega antud probleemi
pole, või olen ma ikka liiga ninapidi vastu rooli roninud?
Pildi järgi pakuks mina midagi sellist:
A) rooli on vaja veidi ülespoole
B) istet veidi allapoole, kaugust ja nurka muutmata
C) väiksem rool paigaldada
Pildi järgi peaksid sa üle armatuurlaua ca' 4cm allpool istudes veel piisavalt nägema. See, et sa kurve ei näe lähedalt nii all istudes on pseudoprobleem, kuna kurvi keeratakse õiges kohas tagumikutunde järgi, mis tuleb pika harjutamisega.
Juhi sõiduasend ringrajalMul ei mahu iste enam allapoole, kuna istme konstruktsioon on suht kobakas ja põhi tuleb vastu. Selle tõttu on ka pea laes kinni ja muud hädad, ilmselt ostan uue istme. Lihtsalt mõtlesin uurida, et kas see servade probleem on istme või asendi probleem. Kui istme allapoole viimine aitaks servaprobleemi kõrvaldada, siis ma valin uue istme ka sama kõrgete servadega, sest need on muidu päris mõnusad, vastasel juhul oleks ilmselt abi madalamate servadega istmest.
See pildil näidatud asend on vana, hetkel on iste sealt ühe augu võrra (mingi 2-3cm) eespool ja ühe augu võrra püstisem (enne oli esiots 3-4cm kõrgem kui tagumine, nüüd praktiliselt horisontaalne). Tegelt võibolla on mõttekas uuest asendist pilt klõpsata, katsun lähiajal teha, pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna.
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
08.10.2008 at 14:17
3 edits. Last edited 08.10.2008 at 14:23 by Jesper
quote:Garfield: See, et sa kurve ei näe lähedalt nii all istudes on pseudoprobleem, kuna kurvi keeratakse õiges kohas tagumikutunde järgi, mis tuleb pika harjutamisega.
Mina ei arvaks midagi, kuna lähteandmeid on vähe. Võibolla on see tüüp 2.10 pikk?
EDIT: Kui aga sellest ÕIGE/VALE seisukohast lähtuda, siis on kaks asja:
1. Võidusõiduautodel pannakse pedaalid-rool-kangid paika juhi järgi seejuures arvestades, et juht peab ka auto "kaalubalansis" õiges kohas olema.
Aga ka siin on erandeid. Näiteks minu ex-võidusõiduauto puhul ei saanud ma tagapool istuda, kuna turva(pea)kaar oli autos paigas. Oleks õigel aja seda 5 cm taha poole sättinud, oleksin saanud ka mina sellevõrra tagapool istuda.
2. Tänava- ja hobiautodel on juhi asend kompromiss sellest, kuipalju midagi vajalikus suunas reguleerida saab ja ka sellest, et tänaval on kuidagi vaja hakkama saada (parkimisega äärekivide vahele?).
____________________________
Focus RS
03.02.2009 at 11:35
1 edit. Last edited 03.02.2009 at 11:42 by Garfield