register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
NB!
Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Aerodünaamika alast lugemist.   1 2  
Poster Message
peep
 
Moderator
Aerodünaamika alast lugemist.
Artikkel, mis käsitleb auto esiosa aerodünaamikat. Ehk leiab keegi sealt midagi kasulikku...
18.07.2008 at 00:13
peep
 
Moderator
Aerodünaamika alast lugemist.
See ajakiri on üldse asjalik, nende saidil on veel palju muudki lugemist:

http://www.racecar-engineering.com/
18.07.2008 at 00:38
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
Avastasin suht juhuslikult, et Racecar Engineering on jõulude puhul ühe numbri tasuta netti lugemiseks riputanud:

http://www.zinio.com/express3?issue=317303168

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
29.12.2008 at 21:46
rookierice
Aerodünaamika alast lugemist.
Kas aktiivne (ventilaatoriga) aerodünaamika oleks mõtekas järgi proovida? Nikki Laudale tähendas see kerget võitu aga vastastel oli ka parimana kasutusel "inverted wing" polnud ei venturit ega täissiledat põhja. Lotus ground effecti veel ei kasutanud, arvestati vaid tavalise õhuvooluga.

Püstise klaasiga sõidukil oleks nokk (sunvisor) hea või halb, ühtpidi tekitab suure tuulekoti, teistpidi peaks nagu õhuvoolud eraldama (keeriste tagurpidi õhk ei puutu kokku "puhta" õhuga)

Ja kolmandaks, kui golfipalli kuju annab talle eelise sileda pinna ees ning see toimib ka autosuurusel skaalal, siis kas ei peaks põhi mitte sileda asemel "mõlki pekstud" olema?

Marti on segaduses, sest otsustas puhtalt lehelt alustada
27.09.2010 at 19:32
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
Golfipalli kuju annab auto juures kindlasti eelise, kui autoga on kavatsus golfi mängida :)

http://www.amazon.com/Aerodynamics-Engineering-Students-Fifth-Houghton/dp/0750651113
http://www.amazon.com/Competition-Car-Aerodynamics-Practical-Handbook/dp/1844252302

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
27.09.2010 at 23:23
Wolle
  
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Jesper: Golfipalli kuju annab auto juures kindlasti eelise, kui autoga on kavatsus golfi mängida :)


Müüdipurustajad tõestasid, et golfipalli auto omab isegi kütust säästvat eelist.



____________________________
Maalt ja mälestusega hobusest

Ford. At least they circled the problem.
28.09.2010 at 00:08
rookierice
Aerodünaamika alast lugemist.
no ega see kütusesääst seal mujalt tulegi kui paremast õhuvoolust. Aga vaakumi oludes (auto all) see vist ei aitaks nii palju kaasa?
28.09.2010 at 01:41
BlueStang
 
Aerodünaamika alast lugemist.
golfipalli pinna omaduste kohta ei oska hetkel kommenteerida, aga idee tundub olevat sarnane nagu Volvo disainis paatide põhja alla hõõrdumise vältimiseks - seal oli tehtud põhja esiosasse ristsooned, mis tõmbavad kõhu alla õhumulle, mis siis sisuliselt toimivad "kuullaagritena"

ilmselt siin ka teema, et golfipalli pind tekitab minikeeriseid, mis lasevad autokerel enda alt "läbi rulluda"?
01.10.2010 at 14:46
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
Ma ei ole mingi aerodünaamikaspetsialist ega pea end selleks, lihtsalt mõned raamatud läbi lugenud ja natuke arvutiga mänginud, aga no vabandage väga...

quote:
rookierice: Kas aktiivne (ventilaatoriga) aerodünaamika oleks mõtekas järgi proovida?

quote:
Püstise klaasiga sõidukil oleks nokk (sunvisor) hea või halb, ühtpidi tekitab suure tuulekoti, teistpidi peaks nagu õhuvoolud eraldama (keeriste tagurpidi õhk ei puutu kokku "puhta" õhuga)

quote:
Ja kolmandaks, kui golfipalli kuju annab talle eelise sileda pinna ees ning see toimib ka autosuurusel skaalal, siis kas ei peaks põhi mitte sileda asemel "mõlki pekstud" olema?

Palun seleta vähemalt elementaarselt skaalal ära, misasjast sa räägid? Mis on eesmärk? Mis on "parem" ja mis on "halvem"? Mis sorti eelist sa jahid ja millega võrreldes?

Selle asemel et hakata "puhtalt lehelt alustamise" lipu all mingi a'la Mythbustersi ja Interneti abil Ameerikat leiutama võiks ju tegelikult võtta selle 3 õhtut ja ülalviidatud raamatud läbi lugeda. Hetkel hakkab juba täiesti asjalik teema servast lappama minema mingi golfipalli tõttu, sest isegi Wikipediast golfipalli aerodünaamika kohta käiva lõigu läbi lugemist pole vaevaks võetud.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
01.10.2010 at 14:59
Garfield
  
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Jesper: Palun seleta vähemalt elementaarselt skaalal ära, misasjast sa räägid?
Ma sain aru, et rookierice räägib vaakumist auto all... :D

____________________________
Focus RS
01.10.2010 at 15:57
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
Kuna nagunii keegi ei viitsi esimese hooga raamatuid tellida (kuigi see oleks õige tegu), siis leidsin püha ürituse nimel oma pdfide virnast ühe üllitise: http://vineda.com/temp/race_car__aerodynamics_-_designing_for_speed.pdf . See ei ole nii hea raamat kui ülalviidatud, aga noh põhiasjad on igas raamatus sama moodi sees.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
01.10.2010 at 17:48
BlueStang
 
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Garfield:
quote:
Jesper: Palun seleta vähemalt elementaarselt skaalal ära, misasjast sa räägid?
Ma sain aru, et rookierice räägib vaakumist auto all... :D

miskit sellist ilmselt peetakse silmas - mänguautodel juba toimib edukalt
01.10.2010 at 20:26
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
Kui su auto on 1,5m lai ja esistange on maast 20mm kõrgusel, siis Audrus 1:04 sõites siseneb auto põhja alla igas sekundis kuupmeeter õhku...

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
01.10.2010 at 20:39
rookierice
Aerodünaamika alast lugemist.
Kui ma vaid aru saaks millise wikipedia lõigu Jesper läbi on lugenud, mis seletab golfipalli aerodünaamikat teistmoodi kui kuullaager vs liuglaager.

Teine küsimus on see, et mismoodi analüüsida just konkreetselt 1.04 sõitva auto põhjaalust õhuvoolu kui esistange kõrgus on 20mm. Olenemata auto kujust. Ehk ennustab keegi veel midagi, mis abiks oleks? Näiteks õhutihedus, kiirus põhja all, võrreldes näiteks üle katuse voolava õhuga.


ütleme, et auto on 1,5m lai ja sõidab 100km/h, sel juhul sekundis 27,8m (ümardatult). Ideeliselt seisab õhk paigal. Seega tuleb põhja alla ca 0,83 kuupmeetrit õhku sekundis. Puhtalt matemaatiliselt. Aga mis me selle matemaatikaga edasi teeme?


Kui aga olen aerodünaamika alaseid raamatuid lugedes aktiivse osa (näiteks ventikad) ära unustanud, siis ootan igasugu viiteid sääraste asjade efektiivsusele. Nagu öeldud, praktikat on maailmas nii krdi vähe olnud, et ka tuuletunnelis testitud lahendused ja teooriad oleks abiks küll, saa siis ühe F1 auto, mingi CanAM ja siis veel hiljuti ehitatud grassroots motospordi corvette näitel midagi kindlat väita, adekvaatseid andmeid pole ma lihtsalt ühegi kohta neist leidnud.

Tänud juba ette :)

http://25.media.tumblr.com/tumblr_l7m4aaJkyt1qapwfro1_500.jpg Mänguautodel juba toimib, enne ground effect vormeleid toimis ka ühel neist, aga võrreldes nüüd tänapäevaste passiivsete (tiivad ja co) autodega?


Edit: Aitäh Jesper, see pdf oli millalgi eelmisel talvel kõvasti abiks kui huvitavat lugemist soovisin.
01.10.2010 at 23:53 1 edit. Last edited 02.10.2010 at 00:21 by rookierice
Garfield
  
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
rookierice: siis ootan igasugu viiteid sääraste asjade efektiivsusele. Nagu öeldud, praktikat on maailmas nii krdi vähe olnud,
"Ventilaatoriga" vormel keelati lihtsalt kohe ära. Ja nende asjadega, mis on selgelt keelatud, ei ole mõtet tegeleda - võibolla seepärast ongi nii vähe selle teema kohta infot. Aga isegi see ventilator-vormel ei tekitanud kõhu alla vaakumit, vaid ventilaator tekitas sinna ülikiire õhuvoolu. Aga kiire õhuvool auto all tähendab ju ground-effekti :)


____________________________
Focus RS
02.10.2010 at 22:35
rookierice
Aerodünaamika alast lugemist.
Vabandust, misasi on vaakum? Minu kooliajal oli selleks alarõhk.
02.10.2010 at 23:18
silver
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
rookierice: Kui ma vaid aru saaks millise wikipedia lõigu Jesper läbi on lugenud, mis seletab golfipalli aerodünaamikat teistmoodi kui kuullaager vs liuglaager.

Teine küsimus on see, et mismoodi analüüsida just konkreetselt 1.04 sõitva auto põhjaalust õhuvoolu kui esistange kõrgus on 20mm. Olenemata auto kujust. Ehk ennustab keegi veel midagi, mis abiks oleks? Näiteks õhutihedus, kiirus põhja all, võrreldes näiteks üle katuse voolava õhuga.


ütleme, et auto on 1,5m lai ja sõidab 100km/h, sel juhul sekundis 27,8m (ümardatult). Ideeliselt seisab õhk paigal. Seega tuleb põhja alla ca 0,83 kuupmeetrit õhku sekundis. Puhtalt matemaatiliselt. Aga mis me selle matemaatikaga edasi teeme?


Kui aga olen aerodünaamika alaseid raamatuid lugedes aktiivse osa (näiteks ventikad) ära unustanud, siis ootan igasugu viiteid sääraste asjade efektiivsusele. Nagu öeldud, praktikat on maailmas nii krdi vähe olnud, et ka tuuletunnelis testitud lahendused ja teooriad oleks abiks küll, saa siis ühe F1 auto, mingi CanAM ja siis veel hiljuti ehitatud grassroots motospordi corvette näitel midagi kindlat väita, adekvaatseid andmeid pole ma lihtsalt ühegi kohta neist leidnud.

Tänud juba ette :)

http://25.media.tumblr.com/tumblr_l7m4aaJkyt1qapwfro1_500.jpg Mänguautodel juba toimib, enne ground effect vormeleid toimis ka ühel neist, aga võrreldes nüüd tänapäevaste passiivsete (tiivad ja co) autodega?


Edit: Aitäh Jesper, see pdf oli millalgi eelmisel talvel kõvasti abiks kui huvitavat lugemist soovisin.

Vabandust aga ferrari 599 gto sellel on ventilaatorid kõhuall
See on täiesti toimiv lahendus, aga sarjades on see enamasti keelatud.
03.10.2010 at 11:19 1 edit. Last edited 03.10.2010 at 11:24 by silver
kivialune
Aerodünaamika alast lugemist.
Aerodünaamika põhi tuum on rõhkude erinevus. Rõhkude erinevus tekib õhu liikumise kiiruse erinevusest ühel ja teisel pool pinda. Rookirice sa arvatavasti tead seda. Mõtle rahulikult ja sellest annab kõik edasise tuletada. Kui sa arvutusi tahad teha, siis on neid võimalik teha n.ö kahemõõtmeliste lihtsate asjade puhul (kõige rohem on uuritud tiivad ja nende kõik parameetrid on olemas ja ka valemid). Peab palju püsivust olema, et aru saada, mis toimub asjas, mida silmaga ei näe ja käega ei katsu;)
03.10.2010 at 22:32
Umbertto
 
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Jesper: Kui su auto on 1,5m lai ja esistange on maast 20mm kõrgusel, siis Audrus 1:04 sõites siseneb auto põhja alla igas sekundis kuupmeeter õhku...
Võin eksida, aga minu matemaatika annab palju suurema numbri - 1,5x0,2x27,8= 8,34 m3 / sekundis ?
04.10.2010 at 08:57
Trabi
Aerodünaamika alast lugemist.
Ju sa Umbertto panid nüüd ikka matemaatikaga veidi mööda. 20mm on ju ikka 0,02m.
04.10.2010 at 09:12
Jesper
 
Aerodünaamika alast lugemist.
1 või 8, ega seal suurt vahet pole, nii ühel kui teisel juhul peab see ikka kõigi ventilaatorite ema olema mis kõhu alla jaksab hõrenduse imeda. Garfield andis juba vihje kätte, mis seal tegelikult tehakse.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
04.10.2010 at 10:07 1 edit. Last edited 04.10.2010 at 10:08 by Jesper
kivialune
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Umbertto:
quote:
Jesper: Kui su auto on 1,5m lai ja esistange on maast 20mm kõrgusel, siis Audrus 1:04 sõites siseneb auto põhja alla igas sekundis kuupmeeter õhku...
Võin eksida, aga minu matemaatika annab palju suurema numbri - 1,5x0,2x27,8= 8,34 m3 / sekundis ?

Huvitav, mis te selle teadmisega peale hakkate?

Õhu liikumise kiirus ühel pool pinda ja teisel pool pinda. Nende kahe vahe moodustab tõstejõu, negatiivse või positiivse (auto puhul aetakse taga negatiivse märgiga). Kiirus ühel pool pinda on auto pealiskujust sõltuv, kiirus allpoolpoolpinda on aluspinna e. põhja kujust sõltuv. Auto on aerodünaamiline tervik. Sellest saab eraldada ainult osasid, millest voolab õhk kahelt poolt mööda. Näitkes antitiib, millel on alumine ja ülemine pind eraldi. Kui antitiib on auto vastas ja õhk voolab ainult ülemise pinna, siis seda tuleb analüüsada auto osana, sest alumise pinnaks auto põhi.

Aerodünaamikas sõltub kõik ainult pindade kujust. Muid väärtusi te kontrollida ei saa. Vähemalt esmapilgul meelde ei tule. Auto kuju on liiga keeruline kolmemõõtmeline objekt, mida kodus saab analüüsida ainult programmide abil (selleks on vaja kolmemõõtmelist täpset koopiat kogu välisest pinnalaotusest väga suure täpsusega, täpsust on vaja kuna väike muudatus kumeruse raadiuses muudaab palju, sest see ongi millega saavutatakse asju) ja seegi on vaja lõplikult kontrollida tuule tunnelis.

Oletame , et te püüate arvutada siiski tõstejõudu. On vaja teada põhja ja pealispinna pindala. Iga pinnapunkti õhu liikumise kiirust (võimatu). Lisaks tekib hulk probleeme. Õhk tahab voolata suunas, kus rõhk on väiksem s.t vähendab efektiivsust. Niipalju, kui ma olen aru saanud, siis entusiastid teevad koduse tuuletunneli ja katsetvad seal on oma mudeleid, sest lõpuks jõuavad kõik asjad sinna kontrollimiseks. Puht katsetamise meetodil leitakse tõstejõu graafikud vastavalt kiirusele, Cd ja muud asjad. Püütakse leida vigu ja muudetakse kuju ning uus katsetus jne. kuni ollakse rahul tulemusega.



Sellelt animal on väga hästi näha õhu liikumise kiiruse erinevus ühel ja teisel pool pinda. Ülemine jõuab peagu 2x kaugemale.
04.10.2010 at 10:55 2 edits. Last edited 04.10.2010 at 11:09 by kivialune
Garfield
  
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
kivialune: Aerodünaamiks sõltub kõik ainult pindade kujust.
+1. Väga õige jutt. Lisaks ainult niipalju, et "Aerodünaamiks sõltub kõik ainult pindade kujust ja õhu liiklumise kiirusest. Sa võid ju teha über-super spoileri autole, kuid kui auto seisab, siis tekitab ta downforce just niipalju, kui ta ise kaalub :)
Ja ütleks nii, et kereautode puhul võiks olla eesmärgiks, et kiirusel 160km/h aerodünaamilist "lift'i" tootev seeriaauto ümber ehitada selliseks, et samal kiirusel tekiks natuke "downforce".


____________________________
Focus RS
04.10.2010 at 11:07
rookierice
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
Jesper: 1 või 8, ega seal suurt vahet pole, nii ühel kui teisel juhul peab see ikka kõigi ventilaatorite ema olema mis kõhu alla jaksab hõrenduse imeda. Garfield andis juba vihje kätte, mis seal tegelikult tehakse.


Ei mõista millele siin jälle vihjatakse. Et üks ei välista teist? Ferrari ventikad olid ju nagu need elektrilised "turbonaatorid", ma pidasin silmas märksa suuremat õhupumpa.
Ju ma siis olin loll, et eeldasin nagu üks välistaks teise, sest kui kõhu all toimib hõrendus siis poleks ju venturil mõtet, sealt tuleks vaid rohkem õhku "valepidi" ventilaatorisuudmesse. ÕIgete labadega mingi paar kuupmeetrit sekundis välja pumbata ei tohiks just kuigi keeruline olla mu meelest. RUUMI ju on, diameeter ütleme 50cm, labad õige kumerusega. Säärasel lahendusel nagu Nikki Lauda võistlusautol näen ma ainult ühte suurt viga. Rattad blokki pidurdades kaob downforce ja tagaots muutub eriti kergeks (lisaks pidurdusest tingitud tõstele).
04.10.2010 at 11:25
Garfield
  
Aerodünaamika alast lugemist.
quote:
rookierice: ... sest kui kõhu all toimib hõrendus siis poleks ju venturil mõtet...
Minuteada Venturi ülesanne ongi kiirendada õhuvoolu auto all (kiirem õhuvool auto all ja aeglasem auto peal = downforce). Selles mõttes ju klapib, et kiirem õhuvool = hõrendus.


____________________________
Focus RS
04.10.2010 at 14:18
opentrack.tqhq.ee foorum : Tehniline : Aerodünaamika alast lugemist.   1 2  
Log in:
Account recovery
 
© tqhq.ee 2000 - 2024.