register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
NB!
Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
opentrack.tqhq.ee foorum : BMW 325 Cup : E36 Cup aerodünaamika  
Poster Message
Lembit
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Garfield:Kas BMW klassis aerodünaamika mitte keelatud ei olnud?
Eip.
Tunduvalt vabama aerodünaamikaga klass, kui S2000:

3.2.1 Esispoiler lubatud, see ei tohi välja ulatuda auto perimeetrist pealtvaates kaugemale kui 15 cm. Põhjaalused aerodünaamilised elemendid keelatud (aga lubatud stange esiservast kuni tulemüür + veel 10 cm ulatuv "põhjakaitse" + Esistange plastosa on kah vaba).
3.2.2 Blablabla...+ Plastikust lävepaku ja küljekarbi katted lubatud.
3.2.3 Lubatud ühe tööpinnaga tagatiib. Tagatiiva aerodünaamilise profiili kõõl ei tohi olla pikem, kui 25 cm. Tagatiiva ükski osa ei tohi ületada auto gabariite, ning kogu tiib peab asuma katusejoonest madalamal

See on minu hinnangul küllaltki toimiv aerodünaamikapakett.
12.02.2008 at 16:05
peep
 
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
Rääkige jah targemad, mida seal üldse oleks mõtet teha ? Vaadates lombi taga toimuvat, siis üks korralik splitter ja tagatiib tunduvad olema suht standardis, + veel abitiivakesed esispoila küljes. Näiteks selline:





Võistluslik tase tundub seal kõva olema, ei tea kas see tingib vajaduse n.ö. asja maksimeerida või on seal rajad sellised, mis soosivad ulatuslikku areo kasutamist ?

Ise olen hetkel plaaninud vaid M'i replica stange ja tagatiiva osas olen suht. nõutu. Riia rajal mulle tundub, et oleks ehk hea kui on suurem tiib aga Pärnus mulle tundub, et pole erilist vahet.

Mis arvate, kuidas tasuks alustada, alguses minimaalselt ja hiljem katsetada igasugu lisadega või tasuks koha midagi suurt külge keerata või teeks see pigem auto aeglasemaks ?
12.02.2008 at 17:00 1 edit. Last edited 12.02.2008 at 17:28 by peep
Jesper
 
E36 Cup aerodünaamika
Ei pretendeeri küll targema rolli, aga mina plaanin splitterit, "karterikaitset" ja kui raha üle jääb siis ka mingit odavat tagatiiba, siiani loetu põhjal võiks põhilist võitu oodata esiotsast ja viimase efekt olla pigem tasakaalustav. Mingit kosmosetehnoloogiat pole vast alguses mõtet taga ajada, lihtsaid elemente proovides saab ehk alguses tunnetuse et mille muutmine auto käitumist mõjutab ning kus suunas.
12.02.2008 at 17:20
Garfield
  
E36 Cup aerodünaamika
quote:
peep: Mis arvate, kuidas tasuks alustada, alguses minimaalselt ja hiljem katsetada igasugu lisadega või tasuks koha midagi suurt külge keerata või teeks see pigem auto aeglasemaks ?
Tänavarehviga on kurvid Saugas niigi aeglased. Ehk BMW cup masina sirgekiirus on isegi arvestatav, kuid kurvis siiski aeglane. Nagu Jesper ütles, tagatiib peaks olema tasakaalustav, see on õige tähelepanek. Kõige rohkem downforce esisillale tekitab "kolakas 2.5L rida-kuus". Esiotsaga mina jamaks niipalju, et radikasse õhu saaks korralikult peale, splitteriga ei jamaks. Kui splitter näiteks liiga madalale sättida, siis on auto all "aeglaselt" liikuv (lisaks veel ka turbulentne) õhk - see ei ole hea.


____________________________
Focus RS
12.02.2008 at 17:53
Lembit
E36 Cup aerodünaamika
Peebu piltidel toodud tagatiib ei ole minuarust legaalne meil. Sellel on kaks tööpinda.

Kindlasti mitte ei kvalifitseeru ma kusagilt otsast aerodünaamikaspetsialistiks, aga arvaks sellest BMW aerodünaamikast nii:

Esisplitter kindlasti. Splitteri horisontaalse osa pikkus ja tagatiiva kaldenurk peaks olema olemuselt see, millega reguleerid esi/taga balanssi. Kuna põhjaalust siluda ei tohi, siis mida vähem õhku seal on, seda parem, madala rõhu juures on erinevate "konaruste" õhutakistus väiksem Niiet splitter ja miinimumkõrgusele, mis õnnestub.

Kui küljekarbilaiendid juba vabad on, siis võiks need ka maksimaalselt alla välja joosta.

Tiivaks soovitaks mina küllaltki suurte otsaplaatidega mingit low speed profiili (Näiteks FX 63-137 on vabalt saadaolev ja hea l/d suhtega madalatel kiirustel. Kommertsprofiile on paremaid kah). Kui otsida, siis igasuguseid erinevaid profiile leiab ilmselt kõvasti. Ideaalis võiks ta olla lausa keskosas ja otstes erineva AoA'ga, aga selle tootmine võimalikkuse kohta eestis ma igaks juhuks sõna ei võtaks.
Vaadata mingi selline profiil, mis jääks kiirustel mingi 80 - 160 üsna lineaarseks ja reguleerida tiiva tekitatavat survejõudu kaldenurgaga.
Tagatiivast on kõige rohkem kasu kiiretes kurvides. Hea ja kehva tiiva vahe BMW klassil võib vägagi vabalt olla see, kas Pärnus peab kiires kurvis jalga tõstma, või ei pea üldse. Kiirusel 160 km/h 100 kg võrra vähendada lifti tagaotsal peaks andma ca 15% parema pidamise, kui ma nüüd sõrmedel arvutusega väga puusse ei pannud. 1700 mm pikk ja 250 mm kõõluga tiib maksimaalsele kõrgusele paigaldatuna võiks sellisel kiirusel 100 kg tekitamisega hakkama küll saada.

Mina oma kehvade juhiomaduste juures eelistaks kiires kurvis pigem alajuhitavat autot.

E: loetamatu sümboli parandus
12.02.2008 at 18:11 1 edit. Last edited 12.02.2008 at 23:25 by Lembit
Jesper
 
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Tänavarehviga on kurvid Saugas niigi aeglased.
Noh, see rehvi punkt on ju veel lahtine. Splitteri plastist välja lõikamine vast eriti kallis ja keeruline ei ole, kui ei ole hea siis saab ju alati minema visata. Ja kõrgusele paneb minu hinnangul päris tugeva piiri ette tühjade kummidega mittemaapuutumise reegel, 205/50 rehvi puhul on ju külgseina kõrgus ~10cm, edevamad tuuningpüssid sõidavad sellise suitsupakk-mahub-napilt-alla-spoilaringiga ka linnas :) Seega sellega vast probleemi ei tule, et kole madalale jääb.
12.02.2008 at 19:49 1 edit. Last edited 12.02.2008 at 19:52 by Jesper
peep
 
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
Ok, Sauga kiires kurvis ehk ei pea jalga gaasilt tõstma 100 kg tekitava tiivaga aga kas selleks ajaks mitte pole "tiibadeta" konkurendid ammu sirge peal mööda sõitnud ? Tõenäoliselt siin foorumis seda välja ei selgita aga ehk on kellegil mingi reaalne kogemus kui palju tiiva lisamine sirgekiirust vähendas ja palju pidamist suurendas mingil umbes sama kiirel autol ?

Muidu, minu arust on see pildil olev tiib legaalne, sest see mis seal luugiserval asetseb, kannab nime "spoiler". Tiib on minu jaoks midagi sellist, millel õhk mõlemalt poolt läib käib aga ma 100% ka kindel pole mida reegli kirjutaja täpselt silmas pidas ? Seda võiks tegelikult täpsustada, sest sama põhimõttega tiibu on mitmeid ning, kui selline juhuslikult osta ja siis hiljem selgub, et ta ei vasta reeglile siis oleks see tühi raha ja ajakulu.

Ja Lembit, kus neid profiile meil siin müüakse ?
12.02.2008 at 22:39 1 edit. Last edited 12.02.2008 at 22:57 by peep
matukas
  
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Jesper:...Splitteri plastist välja lõikamine vast eriti kallis ja keeruline ei ole, kui ei ole hea siis saab ju alati minema visata...
Jesper ei viska midagi minema! Mis Merejumalale ei kõlba, sobib Maarotile :) Osade turgu tuleb ikka tekitada kah ;)

____________________________
Belief is harder to shake than knowledge
12.02.2008 at 23:42 1 edit. Last edited 12.02.2008 at 23:43 by matukas
Lembit
E36 Cup aerodünaamika
quote:
peep:
Ja Lembit, kus neid profiile meil siin müüakse ?
Raamatutes on tavaliselt koordinaadid sees. Ostad raamatu, saad andmed.
Kui osta ei taha, siis siin peaks neid päris piisavalt olema
Lisaks ülalmainitud FX 63-137'le tunduvad Selig S1210 ja Selig S1223 kah head olema. Vastavalt siis +15% ja +30% FX'le.

Või sa pidasid silmas, et kes vastava profiiliga tiiva valmis teeks? Ma ei tea, ei ole lennukitega eriti tegelenud ja endal mul sellist tiiba kuhugi vaja ei ole läinud. Kavori ostsid kunagi mingid mudellennukite tegemisega tegelevad inimesed ära. Äkki neilt küsida. Või mingist mudellennundusega tegelevast kohast.

See, kui palju mingi tiib õhutakistust tekitab oleneb minuteada tema profiili parameetritest. FX 63-137 näiteks annab kiirusel 160 km/h max Cl 17 kraadi AoA juures umbes 1,90 ja sel hetkel on tema Cd ca 0,085
Katsume siis numbritesse panna kiirusel 160 km/h, õhutemperatuur 25C, normaalrõhk:
Lift L=1/2*Cl*tihedus*v2*A = 0,5 * 1,9* 1.168 * 1975 * 1,7*0,25 = ca 931 N
Drag FX 63-137 profiili paksus on 13,7 % kõõlu pikkusest, seega 25 cm kõõluga tiiva paksus on 3,425 cm. Lisame 17 kraadi kaldest tekkiva projektsiooni 7,3 cm ja saame lauppinnaks 0,183 m2
D=1/2*Cd*tihedus*v2*A = 0,5 * 0,085 * 1.168 * 1975 * 0,183 = ca 18 N

Korralikult tehtud tiiva korral ma eriti ei põeks seda lisandunud 18 N drag'i eriti, kui arvestada, et ülejäänud kere õhutakistus on kusagil 700 N tuuris. 2,5% ei kõla väga hullult. Ja kui kõlab, siis on 4 kraadi juures selle tiiva Cl peaaegu 1,4 aga Cd ainult 0,01.

Numbrid on muidugi lõputu pikkusega pinna jaoks ja päris nii häid tulemusi reaalses elus selle profiiliga ei saa. Sellepärast ma suuri otsaplaate soovitasingi. Need aitavad tiiba "pikendada".
13.02.2008 at 02:34
Garfield
  
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Lembit: Sellepärast ma suuri otsaplaate soovitasingi. Need aitavad tiiba "pikendada".
BMW tagatiival on otsapind vaja viltu panna - see projektsioonist mitte väljaulatumise reegli järgi oleks kalle külgakendega sama. Ja mida kõrgemal tiib on, seda parem. Ehk tiiva ülespoole jääks vähem otsaseina ja allapoole rohkem.
Kuipalju mis aitab? Lada-l on tuntav vahe, kui pagasnikuservale see VFTS tüüpi "nokk" sai pandud. Auto tagaots muutus kiiretes kurvides rahulikumaks. BMW-l selline nokk ei aitaks, sest tagaklaasi nurk on väiksem ja õhu pealevool parem - seega on tiib tõõtab paremini. Ladal tekitas nokk pagasniku peale sellise "seisva" õhukoti, mis siis natuke downforce tekitas.
Aga kas tiibadest alustada - mina pigem sõidaks esimesed korrad ilma. Tähtsam on ennast autos võimalikult tahapoole istuma saada jne. Ja kui siis auto ikka balansist väljas on, siis tagatiivaga asja reguleerida.

____________________________
Focus RS
13.02.2008 at 11:06
Lembit
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Garfield:
quote:
Lembit: Sellepärast ma suuri otsaplaate soovitasingi. Need aitavad tiiba "pikendada".
BMW tagatiival on otsapind vaja viltu panna - see projektsioonist mitte väljaulatumise reegli järgi oleks kalle külgakendega sama.
Võib-olla saan ma asjast valesti aru, aga ei ole ju reeglites kirjas, et ei tohi projektsioonist välja ulatuda. On kirjas et: "Tagatiiva ükski osa ei tohi ületada auto gabariite" Gabariitmõõdud on minuteada: laius, pikkus, kõrgus.
13.02.2008 at 11:23
Garfield
  
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Lembit:
quote:
Garfield:
quote:
Lembit: Sellepärast ma suuri otsaplaate soovitasingi. Need aitavad tiiba "pikendada".
BMW tagatiival on otsapind vaja viltu panna - see projektsioonist mitte väljaulatumise reegli järgi oleks kalle külgakendega sama.
Võib-olla saan ma asjast valesti aru, aga ei ole ju reeglites kirjas, et ei tohi projektsioonist välja ulatuda. On kirjas et: "Tagatiiva ükski osa ei tohi ületada auto gabariite" Gabariitmõõdud on minuteada: laius, pikkus, kõrgus.

Siis on OK, tiib võib olla sama lai kui auto ja sirgete otsaplaatidega - seda parem tiiva mõttes. Kas küljepeeglid lähevad ka laiuse gabariitmõõdu alla?


____________________________
Focus RS
13.02.2008 at 12:08
ICE
  
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Kas küljepeeglid lähevad ka laiuse gabariitmõõdu alla?

Ikka.

____________________________
Petrolheads.ee
13.02.2008 at 13:23
rustang
  
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Garfield: Kas küljepeeglid lähevad ka laiuse gabariitmõõdu alla?

Kusjuures punkt 3.1.5 ütleb, et peeglid on vabad :)
13.02.2008 at 13:36
Jesper
 
E36 Cup aerodünaamika
:) mul kangastus silme ette elevant.
13.02.2008 at 14:54
devilc
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
irwwww.
13.02.2008 at 19:22
riisiveski
E36 Cup aerodünaamika
quote:
DC ICE:
quote:
Kas küljepeeglid lähevad ka laiuse gabariitmõõdu alla?

Ikka.
Üldlevinud autode mõõtmise praktika järgi peegleid ei arvestata autode laiusesse.

____________________________
Be smart. Drive safe. Stay legal.
14.02.2008 at 11:57
rustang
  
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
Lugesin eile mida Carroll Smith sedaani aerodünaamikast arvab - tema soovitab panna nii suure tagatiiva kui vähegi saab ja seejärel balanseerida aerodünaamiline survejõud esispoileriga tasakaalu (tuua esispoilerit/splitterit järkjärgult allapoole kuni saabub tasakaal).
14.02.2008 at 12:07
Jesper
 
E36 Cup aerodünaamika
Valmistamisest: http://webpages.charter.net/rcfu/ConstGuide/FoamWing.html

Sealt edasi juba tavaline värk, klaasplast, vorm, jne.
14.02.2008 at 15:41
Cardo
 
E36 Cup aerodünaamika
Reeglites kirjas ei ole, kuid kas tagareduktorit võib ka kaitsta, nagu on seda karterikaitsega?
11.03.2008 at 01:16
Jesper
 
E36 Cup aerodünaamika
Hehe jah, selline parajalt lai ja tahapoole liikudes üles kaarduv kaitse, millel on igaks juhuks küljes vertikaalsed tugevdusribid, et differ ka suurema paugu üle elaks :devil

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
11.03.2008 at 01:46
hall
 
E36 Cup aerodünaamika
quote:
Cardo: Reeglites kirjas ei ole, kuid kas tagareduktorit võib ka kaitsta, nagu on seda karterikaitsega?


Kui lubatud pole, on keelatud. Lihtne.

____________________________
Porsche Ring - ilmselt parim ringrada Põhjamaades.

CityKart - sisekardikeskus Pärnu kesklinnas.
11.03.2008 at 01:52
peep
 
Moderator
E36 Cup aerodünaamika
Minu autole vist mimgi kaitse tuleb, see võib ju näiteks difrile õhku suunav olla. Ok, mingi difuusori paigaldamine on liiast ja reegli vastu aga lihtne plaat difri all ei anna kiiruse poolest midagi aga hoiab kalli difri ehk tervemana, eriti kui autot ka väljaspool ringrada kasutada.
11.03.2008 at 22:57
jaan tatikas
 
E36 Cup aerodünaamika
29.07.2009 at 09:18
matukas
  
E36 Cup aerodünaamika
Huvitav, mida selline 'nurjats' võiks korda saata? Peale ägeda olemise siis :D

____________________________
Belief is harder to shake than knowledge
29.07.2009 at 09:29
opentrack.tqhq.ee foorum : BMW 325 Cup : E36 Cup aerodünaamika  
Log in:
Account recovery
 
© tqhq.ee 2000 - 2024.