Poster |
Message |
Joel |
Elamuskirjeldus: PalmerSport track day, Bedford UK
Kirjutan siia väikese elamuskirjelduse. Kuna minu kogetud asi on vabaturul kättesaadav, siis äkki on siin seltskonnas huvilisi, kes sooviksid ka proovida.
27.03.2015 oli minu elu üks lahedamaid päevi - osalesin Inglismaal Londoni lähistel Bedford Autodrome'il rajapäeval, mida korraldab PalmerSport. Tegemist siis endise F1 sõitja Jonathan Palmer'i firmaga. Mh Jonathani poeg Jolyon Palmer on täna Lotus F1 tiimi testisõitja. Minu ringrajakogemus siiani piirdub tõenäoliselt umbes 100 ringiga Eesti erinevatel (kardi)radadel ja Audrus, sekka hobikartimist ja otsesõitmist. Küll aga sõidan igapäevaselt 500+hp autoga, st kiirus ja kiirendus ei ole iseenesest võõrad.
Aga päevast siis (jättes kõrvale kohalejõudmise seiklused):
Päev algas kohapeal (st Londonist veidike põhja pool) kell 8.00 hommikusöögiga, kus siis jagati inimesed nelja gruppi - Team Alonso, Team Rosberg, Team Hamilton ja meie grupp Team Räikkönen. Igas grupis oli tosinkond inimest. Kokku 53 sõitjat. Valdav enamus 40+ vanuses mehed, aga ka prouasid oli mitu, kes kõik suure elevusega asja kallal olid. Päevakavas oli sõitmine 7 erineva autoga, kokku 4 rajal, st kõik tiimid olid korraga väljas, aga siis erinevatel radadel. Ilmaga vedas hullupööra, nii eelmine kui järgmine päev oli koerailm, aga meie päev oli päikeseline ja kevadine.
1. challenge - Formula 3000, West Circuit (klikka linke)
Meie tiimi päev algas huvitavalt - kohe kõige esimese asjana pisteti meid vormelitesse. Mitte keegi meist polnud kunagi vormeliga sõitnud, samuti oli see ainus challenge, mida läbiti ilma instruktorita. Tagantjärele on veidi kahju, sest päeva lõpupoole oleksime vormelitega kindlasti paremad ajad sõitnud, sest päevaga õppisime palju. Igal juhul kombekas selga, kiiver pähe, traksid peale ja tuld! Täiesti külmade rehvidega ja külma mootoriga. Tegemist siis 3,0 V6 250hp mootoriga vormeliga, paddle shifteriga (nagu kõik ülejäänud autod peale Caterhamide ja Defenderite). Ütleksin kohe ära, et vormel jättis kustumatu mulje. See oli lihtsalt uskumatult kaif kuidas see aparaat edasi käib ja sõna kuulab. Ajaks sain 1.25.30, mis oli oma grupis selgelt parim, aga päeva lõpus selgus, et kiireim vend sõitis 1.17.
2. challenge - Jaguar JP-LM, West Circuit
See oli siis esimene sõit koos instruktoriga. Etteulatuvalt ütlen, et kõigil autodel on instruktori poolel (st siis vasakul) pidur ja engine kill switch, millega nad autot rajal hoiavad, kui juht mingit jama korraldab. Mida juhtub tihti. Instruktoriga on raadioside. Ja need vennad ei hellita. "Full power!, brake later!, speed-speed-speed!!!, up a gear, down 2 gears" on koguaeg kõrvus. Minu jaoks oli see teine kord elus juhtida parempoolse rooliga autot. Aga ma üllatusin selle päeva jooksul kui vähe oluline see on ringrajal. Igatahes õpetas see instruktor Jules mulle väga palju. Nii joont kui pidurdamist kui käiguvahetamist jne. Väga hariv. Jaguar JP-LM on spetsiaalselt Palmer Sporti jaoks ehitatud masin, 3,0 V6, ca 250hp seades. Kiireim auto nende valikus. Ajaks sain 1.19.92, mis oli meie grupis 4. aeg, aga võitjaga samas sekundis. Jules ütles, et alla 80sek aega peavad nemad juba igati heaks. Sai selgeks, et Simon, Nick L ja Nick G on kiired poisid.
3. challenge - Sodi GT5 Kart, Kart Circuit
Siin nüüd just midagi väga pikalt pajatada pole. Kardid astusid kenasti, ainult tagapiduritega opereerimine oli üsna lõbus, sest rada oli libedapoolne. Mees mehe vastu sõita on ju ikka tore. Ajaks sain 29.78 sek, mis oli grupis umbes teine. Võitis Nick G mõne kümnendikuga. Etteruttavalt, tema oli ka kartide päevavõitja.
4. challenge - Ariel Atom 3, North Circuit
Seda ma ootasin pikisilmi. Atom on mind koguaeg köitnud oma robustse lihtsuse, samas filigraanse läbimõeldusega. Peal neil siis Honda 2,0 R4 ca 245 hp seades. See aparaat on FUN!!! Soovitan kõigil proovida. Küll aga ei meeldinud mulle niiväga see rada mida me nendega sõitsime. Instruktor Aaron oli ka kuidagi tagasihoidlikum. Vormelist ja JP-LMst Atomisse istudes tundus, et see asi ei püsi üldse teel. Kiiresti sõitmiseks on vaja temaga väga hellalt, samas kindlakäeliselt käituda. Ülejuhitavus tekib ülikergelt, samuti lähevad tagarattad pidurdades kergesti suitsema. Aga edasi käib rajult ja kurvi võtab veel rajumalt. Kokkuvõttes läks enam-vähem hästi, teine koht Simoni järel, minul 53.94, temal 53.59. Instruktor ütles et ma olin veidi tormakas, Simon oli sujuvam. Aga elamus oli võimas. Neist kolmest esimesest aga vormel selgelt suurim elamus.
5. challenge - Caterham Pursuit, Northern Circuit
See on siis sisuliselt vigursõit. Vaja teha platsil kaks ringi, ümber koonuse donut ja peatuda boksis. Teisel rajal teeb teine vend sama, aga peegelpildis. Adrekas oli üleval ja volunteerisin esimesena rajale. See oli viga, sest ülevalt pitist oli ülihea näha mida teised õigesti või valesti teevad. Ma lendasin peale ja rõhusin gaasile. Caterhamil on aga suhteliselt null pidamist, ehk uisutamise peale kaotasin kõvasti aega. Auto oli siis vigursõiduseades (st kivikõva) Caterham 7. Manuaalkastiga. Sellel rajal adusin selgelt, et vigursõita paremal pool istudes on ikka väga keeruline ilma eelnevalt harjutamata. Eriti see donutsi osa. No ei saa kiiruga aru mis pidi seda peaks tegema ja käigu lappamine vasaku käega on ka imelik. Aeg oli OK, aga koonuse puudutamise eest sain penalty. Võitis Nick L, teine Simon. Meie bussijuht/instruktor Baz tegi pärast ajaviiteks neid donutseid nii, et Caterhami ratas keerles koonuse ümber mitte üle 1m ringi sees. Tuleb välja, et on siiski võimalik.
6. challenge - Land Rover Defender, Offroad Circuit
See oli ainus challenge kus ei olnud vaja aega sõita. St mitte päriselt. Vaja oli hoopis punkte koguda. Defenderi esiklaasil oli märklaud kuhu pihta tuli sihtida rippuvaid tennispalle (osad ka küljepeeglitega), läbida sügavaid veetakistusi, sõita palkidel, ronida üle merekonteineri, laskuda 40* nõlvast, sõita 25* külgkaldega nõlval, hoida mingil lõigul keskmist kiirust jne. Pallide tabamine oli muidugi raskeks tehtud sellega, et palli all oli reeglina ühel pool rööpas korralik auk, mis auto teise asendisse viskas ja millega siis pidi arvestama, et palli märklauda saada. Mina sellega panin veidi võssa, sain palli märklauda küll, aga mitte keskele, st enamasti 5 punkti asemel 1, samuti eksisin 1 korra vasaku peegliga palli tabamisel. Kaotasin seal kahjuks punkte. Aga Defender on võimas aparaat, tühikäigul aeglustiga teise käiguga ronib nõlvadest kus ainult taevas paistab ja 25* külgkaldel pead hammastega paigal hoidma ennast, küljeaknast paistab vaid maa. Defenderi päevavõitjaks tuli kokkuvõttes meie tiimi mees Gavin.
7. challenge - Caterham 7 Superlight, East Circuit
See oli siis esimene challenge peale lõunat. Just naljatasime lõunal, et vett/mahla peab kutsuma kellegi valama, kõigil käed värisesid selleks ajaks juba nagu parmul külapoe taga. Naljakal kombel just Go Kart pani korraliku litaka kätele, peale seda oli telefoniga sõnumi trükkimine juba üsna keeruline. Igatahes, Caterhami Challenge oli üks päeva highlighte. Minu instruktor Baz oli sama vend kes meid bussiga ringi kärutas radade vahel. Ülilahe tegelane ja suurepärane instruktor. Caterham oli sarnane nagu eelmine, aga ringrajaseades, st pehmem ja puuriga. Baz pressis mind tagant ikka korralikult, täispidurdusel 4->3 shift, brake hard, full throttle, floor it floor it. Hirmus oli. Ausalt. Mina tegin 2 spinni, see vist oli miinimum meie grupis. See masin on lihtsalt mootor ja rattad. Aga edasi käib nagu elajas, pakkumata samas mitte mingisugustki kaitset ümbruse eest. Isegi vormelis oled nagu ema süles, aga Caterhamiga täiesti nagu alasti. See ei ole mitte kuidagi tasakaalus sellega kuidas see asi edasi astub. Baz mingit molutamist ei tolereerinud, tihedalt apexite võtmine, pedaalide peal täie jõuga elamine ja no fear tundus olevat tema stiil. Igal juhul võitsime meie grupis. Aeg oli 51.30. Simon, kes ka Baziga sõitis, oli 0.07 sek aeglasem. Yeah!
8. challenge - BMW M4 GTP, South Circuit
Ütlen kohe otse ära - I am in love. Sa lihtsalt vaata seda autot, see on jumalik! Ja see hääl, minek, sõnakuulelikkus, tagasiside, kiirus. See on ulme! Passisime neid bemme seal, tatt ripakil kõigil ja arutasime kui naljakas see on, et me oleme päev otsa sõitnud autode-vormelite jms'ga mida keegi meist ei ole kunagi proovinud, aga ikka tundub tänavaauto moodi bemm kõige ahvatlevam. Seekord sõitsin mina viimases satsis. Bemmil oli traction control mingis väga tagasihoidlikus seades peal, nad olid alguses proovinud ilma, aga jõudu pidi liiga palju olema asjaarmastajate jaoks. See rada mida me bemmidega sõitsime oli üsna sirge ja väga kiire. Mina sõitsin taaskord Baziga. Autosse istudes leppisime naljatlemisi kokku, et vaja sõita vähemalt 1.05.92, mis oli Nick L aeg, kes muide ka Baziga sõitis. Ega's midagi, rajale! Juba esimesel ringil ma sain aru, et see auto ja see rada on puhas taevas. Baz talle omaselt muidugi pressis tagant nii kuis jaksas. Aga lihtsalt see kuidas on võimalik, et täiesti tänavaauto moodi asi sõna kuulab on ebareaalne. Juhtimine muidugi on vedel kõikide eelnevate aparaatidega võrreldes, mis on ka loomulik. Ja bemmile ebaomaselt ei tasu seda turbokat piirajas kräunutada, parim minek oli ca 6k peal upshiftides. Igaljuhul oli alguses jube raske Bazi sõna kuulata kui ta käskis kurvi keerata ammu enne kui sissekeeramise koonus oli ja gaasi peale astuda keset kurvi. Iga järgmise ringiga läks aeg paremaks. Tagasirge järgne šikaan läks mul ükskord pikaks, aga jäin ilusti rajale. Kiirus enne pidurdamist oli üle 210 km/h. Ja siis vist viimasel ringil saime ajaks 1.05.44, mis, nagu pärast autasustamisel välja tuli, oli päeva parim tulemus, mille põhjal mind krooniti BMW M4 GTP päevavõitjaks. Jehuu! Ainsa mitte-inglasena, parempoolse rooliga autol. Olin väga üllatunud, kuid ilmselgelt õnnelik.
Auhindamise eelselt vaatasime läbi ka igaühe sõidulogid Formula 3000 autolt. Logile oli kantud ka professionaalse sõitja andmed, kes sõitis 1.15. Ehk siis 10 sek kiiremini kui mina, aga ainult 2 sek kiiremini kui Formula 3000 päevavõitja Team Rosbergist, kes muuhulgas sai kogutud punktide alusel ka Driver of the Day karika. Meie tiimi parima driveri karika sai Simon, kes esines hästi ka pursuit'is ja Defenderitel ja oli seetõttu minust ühtlasem. Igati päri sellega. Viskas mulle pärast nalja, et "so you just can't drive slow, don't worry about it."
Ühesõnaga, nagu te eelnevast ilmselt aru saate olen ma ülimalt rahul. Soovitan väga kõigile proovida. Teen seda võimalusel ise ka uuesti. Palmer Sporti staff on üliprofessionaalne ja facility'd esmaklassilised. Nende reklaamis seisab, et prepare for the best day of your life. Ma arvan, et nad väga palju ei liialda.
Mul on palju omatehtud pilte ja videosid ka, aga mul ei ole neid kuhugi panna, kust linkida saaks. Kui kellelgi on soovitusi, siis saan postitust elavdada ka pildimaterjaliga. Mälupulgal anti kaasa ka onboard videod Formula 3000 ja Ariel Atomi challengitelt, aga need on täispikad ning samasuguseid näeb ka PalmerSporti kodulehel.
____________________________
2xV8 |
29.03.2015 at 09:04 |
1 edit. Last edited 29.03.2015 at 09:14 by Joel
|
hall |
Elamuskirjeldus: PalmerSport track day, Bedford UK
Mis hinnasilt sellel asjal küljes oli?
____________________________
Porsche Ring - ilmselt parim ringrada Põhjamaades.
CityKart - sisekardikeskus Pärnu kesklinnas. |
29.03.2015 at 17:08 |
|
peep Moderator |
Elamuskirjeldus: PalmerSport track day, Bedford UK
Väga lahe elamus ja hea, et sellist infot saab lugeda. Tekitas tahtmise ise see läbi teha. Palmeri kool on muidugi tipptase, nad saavad lubada lausa endale spets autode konstrueerimist.
Kodulehe andmetel maksab selline programm £ 1k, kas see on õige ? |
29.03.2015 at 17:16 |
|
Joel |
Elamuskirjeldus: PalmerSport track day, Bedford UK
Nii ta on jah.
____________________________
2xV8 |
29.03.2015 at 19:34 |
1 edit. Last edited 29.03.2015 at 19:57 by Joel
|
mart154 |
Elamuskirjeldus: PalmerSport track day, Bedford UK
Kuna tööasjad viivad mind tihti Bedford Autodrome lähedusse, olen alati kadedusega üle aia kiiganud kuidas seal sõidetakse
Off peak (märts ja november vist) saab taolise harjutuse ca 800 naela eest tehtud.
Tasub muidugi meeles pidada, et UK-s ajavõtuga rajaürituste arv on minimaalne, kuidas Palmer oma kindlustusele seletas, et asi ei lähe võidusõiduks kätte ära, on huvitav küsimus |
29.03.2015 at 20:19 |
|
|