Oled juba tqhq foorumi kasutaja? Su kasutajatunnus ja salasõna kehtivad ka siin foorumis.
Tuleb vaid tqhq foorumist välja logida ja siis ükskõik kummas foorumis uuesti sisse logida.
BMW M135i F21Tere opentracklased!
Olen seda foorumit jälginud pikka aega ja nüüd mõtlesin ka oma esimese teema luua. Tuleb pikk jutt, hold on. Aga siia foorumisse kulub vast viimasel ajal lugemistükke ära.
Ma ei ole veel mingi suure kogemusega võidusõitja, alustasin hobikorras sõitmist ja esimese sobiliku auto ehitamist eelmise aasta (2022) sügisel ja 2023 on nö. minu debüüt, mis on saanud mõned head momendid ja ka mõrudaid ja väga mõrudaid momente
Enne kui jõuame autoni, lisan, et enne 2023 olin ma küll mõnda "performance" autot omanud, aga mitte kunagi sellist, millega kõlbaks või tahaks ka rajal sõita. Puudusid igasugused teadmised, mis rajal on hea või mitte ning ei olnud ka kunagi asfaltrajal ringrada sõitnud (kui 1 sõit 2014 kingitus.ee kaudu välja arvata).
Igatahes, minu rajale jõudmise lugu algab tegelikult aastal 2000: Olles 13 aastane, loobusin ma salaja koolis söömisest ja hakkasin toiduraha kõrvale panema, nii 5 krooni kaupa. Kuni lõpuks oli kogutud 300 krooni ja selle eest sai tol ajal ühe ZAZ 966-e. Ühel kohalikul põllul oli mudarada ka vanemate poiste poolt sisse sõidetud ja nii saigi siis seal selle autoga põllurallit sõita. Mehhaanika poolt natuke vanemad kutid aitasid, aga ega rahalist võimalust midagi seal korda teha või purunemisel parandada väga ei oleks olnud. Roolikarp oli kere küljest lahti ja roolilõtk oli terve ring. Hoolimata, et igas suunas pöörates tuli teha üks täisring lisaks, sai seal esimesel päeval juba nö. vanematele kuttidele ringiaegadega kandadel oldud, väidetavalt isegi rajarekordi tehtud (ei tea kas tõesti). Kohe hakati ka kõvasti seal motiveerima ja üleüldiselt oli suu alati kõrvuni ja ei jõudnud koolipäevade lõppu oodata, et saaks juba sõitma. Eks sai poppi ka tehtud selle nimel.
Pikalt see kesta ei saanud, paar nädalat hiljem oli auto vandaalitsetud (seisis seal samas põllul), klaasid sisse pekstud ja mootor liiva täis valatud.
Kuna motivatsioon ja sõidutahe oli aga meeletu, sai hakatud probleemile lahendust otsima. Pidasin rajal vanemate poistega taas nõu ja leidsime lahenduse: saan Moskvitch 407 kui ma oma isa poolt mulle ehitatud võimendi-kassetimängija-vinüüli decki vastu annan. Pidasin kohe ka isaga nõu, kes väga vaimustuses mu põllurallitamisest tegelikult ei olnud, aga andis siiski rohelise tule.
Niisiis, Mosse 407. Ilma tiibadeta, tuledeta, natuke paistis põhjast ka valgust läbi, aga mootor käis, käiku vahetas, mis muud vaja. Täna lööks mind keegi maha kui Mosse 407t nõnda näeks... Üks 401 oli ka lähedal, aga sellest käidi hirmuga mööda.
Mossega ringiajad kohe aeglasemad, nina raske, auto ise ka raskem/kõrgem... sapikas oli oluliselt agiilsem ja tagamootoriga
Siiski, sai see mul olla ainult loetud päevad kui ühel päeval taas rajale minnes avastasin vandaalitsetud auto ja taas killustiku-liiva segu õlikorgi alt.
Siis sai see hobi minu jaoks otsa, mott tõmmati nulli, raha polnud, midagi vahetada enam polnud. Tükk aega hiljem tuli ka välja, et üks eakaaslane oli lihtsalt kade olnud... noh, jah.
Kui jõudsin täisealiseks, eks see isu oli kuklas alles kogu aeg: tahaks rada sõita. Eks siis enam ei oleks sapikaga leppinud aga ka muu elu tuli järjest peale ja järjest tihedamini leidsin end mõttelt, et ah, liiga vana juba, et alustada... Teisalt muidugi ka üleüldised jutud, et see on liiga kallis hobi jne. Nipet-näpet igapäeva autosid ikka sai "tuunitud" jne, aga siis juba need rajale saamise mõtted kuidagi olid igapäevatoimetuste varju jäänud.
Kuni siis 2022. Olin enne laste sündi oma ainsa adrenaliinitekitaja mootorratta ka maha müünud ja miski näris seest nii hirmsasti. Pereautoks oli Audi S5-st saanud diisel Superb ja siis XC90... Mingit bensiinikat on ikka vaja.
Arvasin, et mõtlesin välja: uut tsiklit on vaja. Läksin serveerisin naisele plaani, et läheks homme Tallinna ja tooks ühe Ducati jälle. Naine oli nõus. Ohoo. Jess, vist?
Läksin tööle tagasi ja terve õhtuni mõtlesin, et kurat, midagi on ikka valesti. Ma peaksin olema elevil, ootusärevuses, rõõmus... Aga tundus kuidagi... Lamp? Mõtlesin, et järelikult ei ole ikka õige asi. Üritasin mõelda, et mis see tegelikult oleks, mis päriselt elevust tekitaks ja fun oleks, mida ma päriselt praegu nüüd ja kohe vajan.
Õhtuks olin välja mõelnud: Hobiautot on vaja. Subaru Impreza WRX STI. Tundus selline hea allrounder, talvel fun, äkki mingite track-modidega suvel ka fun jne. Läksin serveerisin naisele siis uut plaani koos auto24 kuulutusega. Ok, plaan paigas, et läheme siis homme tallinna Subarut vaatama. Värskelt rebuilditud ja close-deckitud mootor... võiks ehk olla hea ja kesta ka. Nüüd oli kuidagi tuju õige. Lõpuks voodis olles, und ei tule, elevil. Õige värk! Võtsin läpaka sülle, et noh, youtube lahti ja vaatame mis need subarud endast üldse kujutavad, mis on must to do mods jne... Järsku mõtlesin ka, et okei, kui viljandist tallinna juba minek on, vaataks mingi alternatiivi ka välja, juhuks kui see Subaru ikka kohapeal ei ole päris see.
Auto24st vaatas järsku üks M135i vastu. Quaife LSD, tagavedu, 280kW... oo, põnev. Hakkasin juba müüjale SMSi trükkima kui meenus, et kell on 5 öösel ja see jätaks imeliku mulje.
Jäin kuidagi lõpuks magama ja hommikul naine peksab üles, saan vaevu silmi lahti ja kuulen vaikset suminat läbi raske une: "Lähme Subaru järgi siis või mis saab?". Ma, surmväsinud, aga hetkega reibas: "Mis subaru? BMW järgi läheme!".
Polnud kunagi 1-seeriat vaadanud, mõelnud. Neid F-kerega 1-seeriaid ei olnud ka palju kohanud, tegelikult.
Kohale jõudes aga sai selgeks, et nonii. See on see. See on see, millega ma hakkan oma vana unistusega kuskiltki pihta!
Automaatkasti vastu mul ei olnud midagi, peaasi, et vähemalt käiku tänapäeva sportautolikult vahetaks, mitte kalendriga. S5 S-Tronic (DSG) kastiga oli juba hea kogemus all, et automaat suudab küll kui tahab. Bemmi ZF 8HP kastiga proovisõidul olles sain aru, et jess, jumal tänatud, see kast on pädev. Nii kui käiguvahetuslaba puudud, käik ka vahetub. YouTubest sai ka manuaal vs automaat võrreldud just rajasõidul ja sai selgeks, et konkreetse auto automaat on ka rajal kiirem manuaalversioonist.
Käiguvahetuse hetke otsustan muidugi ikka ise ja igasugused automaatsed upshiftid on softiga kinni keeratud.
Koju jõudes aga olid juba esmased plaanid ka paigas. Kui ma tahan ringrada sõita nii, et ma seda naudiks, tuleb seda autot natuke kohendada. Küll aga tahan ma autoga ka ringrajale sõita, seega püüaks mõistagi tänavalegaalseks jätta.
Noh, nagu ikka, vedrustus, pidurid... nipet-näpet eks... Olin ju roheline. Aga loomult selline, et kui juba siis juba. Lisaks tahaks kogeda, et kuidas erinevad täiendused ka rajal peegelduvad, tunnetuse ja kõige näol. Õppida nii sõitma kui autost aru saama, igas mõistes.
Kui ma tean ja olen kuulnud neid põhimõtteid, et alusta lahja autoga, ära hakka kohe ehitama jne... Kui oled lahja autoga raja selgeks saanud, eks siis liigu edasi jne jne. Mul ei ole sellist tahtmist, ausõna Saan kõikidest põhjendustest aru aga... Olen juba kord selline, mis teha
Minu kätte jõudis selliste modifikatsioonidega:
Quaife LSD differ.
Alumiinium charge & boostpiped.
Custom roostevaba väljalase.
ESRacingu remap - 280kW/673Nm.
- Allpool toon koos kuupäevadega täieliku speclisti mis on nüüdseks tehtud. Seni, jätkub juttu ja pilte.
Paraku pilte just palju teinud ei ole.
Sellisena saabus ta koju 15.10.2022:
Vajadus oli lisavelgede järele:
Talvel jõudis igasuguseid ilusaid värvilisi pakke:
Originaal intercooler vs do88 intercooler:
Kui auto jõud oli tegelikult juba päris korralik (MHD riiulisoftiga ca 400hp), siis alates 5500rpm enam originaalturbo toita ei jõudnud, seda oli ka dünograafikust selgelt näha. Nõnda otsisin turbot, mis oleks 1) sama madala spooliga nagu originaal 2) suudaks toota ka kõrgel pöördel.
PureTurbos Pure500 hübriidturbo tundus spot-on. Ainult külmakoja swap.
Lisaks turbole ka paremini boosti hoidev diverter valve ja kõrgsurvepump, sest originaal ei pruugi enam kütet ette anda jõuda.
Muidugi igale poole 90sHa polüpuksid:
Tagumine iste välja:
Et siis sinna turvakaar teha (by Reinup Motorsport):
Vahepeal ka tilulilu, mustad neerud, esi-, külje- ja tagalaiendid.
Kuna esirehvid kippusid väliservadest liialt kuluma:
Kergemad veljed (8.3kg tk vs OE veljed 11.3kg tk):
Pidurijahutused külge:
- Siin tundus, et auto on muidu juba päris hea. Kõige häirivam oli nüüdseks ülemäära suur bodyroll (kaugelt zoomitud pildid, sry kvaliteedi tõttu, aga saab aru kuidas auto paindub):
Järgmine BestLapi etapp, 12.august Rapla kardirada, jääb eluks ajaks meelde:
Sest, teise fooru lõpp, täpselt finiši lipu all kaboom:
Keps otsustas kolvist läbi tulla. Õnneks sain tol päeval ühe kolmanda koha medali juurde, see lohutas veidike
6 päeva hiljem, 18k ls-ga 2017 F87 M2 longblock käes, ilge vedamine, sest kõik M135/M235 mootorid läksid nina alt nagu kuumad saiad:
Samal ajal jõudsid stabikad ja regullitavad kondid, krt... ebameeldiv oli neid vastu võtta, eelistanuks praegu mootoridetaile
Siin juba M2 mootorile vana moto pealt kõlbulik tehnika üle toodud ja kõik mis vähegi mõistlik ka uue vastu vahetatud:
Kuna talv hakkas lähenema ja auto ei sõitnud, mõtlesin, et ehitan koju ka ühe BMW:
Ning loomulikult auto ja rada on ka õiged:
Tänaseks on kõige suurem probleem istmetega. Kuna auto on katuseluugiga, siis sõiduasend on pigem halb, kuna nii kui ma ennast paremini sätin, kiilub pea kiivriga lakke kinni.
Kuna mootorivahetus ei olnud just minu plaanides sees, lõi see korraliku hoobi eelarvesse ja paljudest plaanidest olen praeguseks loobunud, küll aga 2024 plaanides on praegu kindlasti veel alu radikas, varem avanev õlitermostaat, kerge kaalulangetus, istmed, 4-punkti vööd, aero.
Kaalulangetuse osas on plaanid lihtsad: kapott, kerge aku ja ehk kannatab ka viisakalt katuseluugi eemaldada.
2023 sõitsin siis nii Bestlapi kui ka Raassilla rajal toimuva Tarvastu Karika sprindi sõite. Parimateks tulemusteks kaks kolmandat kohta BestLapilt. Püsisin mootori laiali lendamise järgselt ka hooaja arvestuses teisel kohal, aga üks etapp oli veel sõita: Audru.
Audrusse ma ei jõudnudki enda autoga kordagi, õnneks tuli teine bestlapil osaleja vastu ja andis mulle oma autot. Küll aga võõras auto ja võõras rada... ei piisanud, et kohta kindlustada.
Nüüd on talv otsa aega simracingus Audru rada harjutada ja kevadel kindel plaan enda autoga ka sinna lõpuks jõuda.
Ühesõnaga, oli meeletu õppetundide ja avastamise aasta. Sain tunda, mida see hobi tähendab, igas mõttes.
Nii sellest, et mul peab nüüd erinevaid rehve panipaik täis olema: bestlapi rehvid, tarvastu karika rehvid (Barum!), trennirehvid, tänavarehvid, talverehvid... uhh. Kui sellest, et närvid veavad alt: tarvastu karika II voor tõmbasin stardisirgel vibreerivate sõrmedega kaheksanda käiguni... Järgmine sprindisõit tegin II vooru stardis lihtsalt burnouti... Kui sellest, et ilm veab alt, ja veab alt nii, et konkurendid said kuivas sõita ja sina pead lombis sõitma... Kui siis sellest, et tehnika võib iga hetk alt vedada.
Kuna olen tarkvara taustaga, siis seni kuni mootorile juppe ootasin, tegin edaspidisteks sõitudeks ja natukeseks meelerahuks äpi, kus saab seadistada Min/Max väärtused kõikidele mootori näitudele ning telefon hakkab siis tegema kõvat alarmi, kui mõni väärtus läheneb Maxile või on Maxist üle. Kuna autos on ka kõlarid sees, siis bluetoothiga ühendades saab ka auto kõlaritest alarmi lasta jne. See aitab ilmselt rajal olles järgmiseid tehnilisi ohte vältida, kuna ma ei ole täheldanud, et mul oleks nikerdusradadel aega silmi pöörata ja siis analüüsida mingeid näite.
Rebound extensionid puuritud ja läbiviigud toodud:
Istmed + vööd:
do88 täis alu radikas:
- 23% bigger core volume, 8996 cm3 vs 7327 cm3
- 43% bigger coolant volume, 2.5l (0.66gal) vs 1.75l (0.46gal)
- High efficient core with 5mm fin height of multi-louvered design.
- Dual core design, 2 row 42mm thick.
Kerge LiFePo4 aku
Aku spec oli 6.4kg, ise sain kaalu peal 7.2kg. Ideaalis tahtnuks natukene veel kergemat, aga pidi mingi kompromissi tegema saadavus+eesti saamise osas.
Tegemist siis CS-Batteries CSX12090, 40Ah, mis vastab Pb-eq 90Ah. Cranking power (CCA) 1200A.
MHD FlexFuel CAN Analyzer
Praeguseks kõik! Kindlasti oleks siia veel lisada lugusi, aga kisub ühe korra kohta juba liiga gigateemaks.
BMW M135i F21Hea lugemine ja põhjalikult ette võetud projekt. Toorik on ka hea. Vbolla rajal oleks parem võimsust mitte liiga palju peale keerata, kuna siis kestavad asjad kauem. Muidugi kui eesmärk sportlik saavutus siis tahaks kogu aeg rohkem aga eks sellel ole hind.
25.11.2023 at 03:48
1 edit. Last edited 25.11.2023 at 03:52 by peep (Moderator)
quote:peep: Hea lugemine ja põhjalikult ette võetud projekt. Toorik on ka hea. Vbolla rajal oleks parem võimsust mitte liiga palju peale keerata, kuna siis kestavad asjad kauem. Muidugi kui eesmärk sportlik saavutus siis tahaks kogu aeg rohkem aga eks sellel ole hind.
Tegelikult nii on jah, softiga sai juba rahulikumaks võetud ja ilmselt tuleb soojal ajal kas E30 kütusega soft lisaks või FlexFuel süsteem teha.
Olen aru saanud, et ega neil pisikestel radadel võimsusega midagi peale hakata ei ole ja seal vast auto kaal olulisem.
Eks eelmise mootori deto oli valus kooliraha
MHD süsteem on selles osas väga mõnus, et softi vahetamine telefoni kaudu käib 30sekundit ja nõnda saab erinevaid seadeid ja kütuseid vastavalt soovile muuta. Sama ka käigukasti softiga, XHP laseb kasti parameetreid muuta absoluutselt igas suunas ja nende riiulisoftid on päris hästi viimistletud.
BMW M135i F21Tekkis küsimus seoses eelmise mootori detonatsiooniga…..
Et kas kangema softiga elimineeriti/vaigistati ka detonatsiooniandurid ja väljalaske gaaside temp andur?
Või kuidas selline asi võimalik saab olla? Pole justkui kodukootud progeaju.
Aga muidu edu, korralik projekt !
____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas.
quote:peep: Kardirajal on ka rehvil suhteliselt suurem roll kui ringrajal, raha vs. tulemus suhe on väga hea.
Tegelikult ei ole veel hea rehviga sõita õnnestunudki. Isiklik parim aeg Raassillas sai üldse Eagle F1 asym6-ga tehtud; tarvastu karikal on rehvinõudeks Barum millega tuleb mitte sõidu nautimise, vaid elus püsimisega tegeleda; bestlapil oli minu klassis treadwear 180+ nõue, mis seadis ka omajagu piiranguid @ mõõdud, saadavus jne... see hooaeg sõitsin Federal RS595-PRO semislikkidega. Algajale iseenesest OK budget rehv. Yokohama A052 olnuks muidugi treadweari nõuetele vastanud ja on üsna populaarne valik, aga eelistan hetkel nö trennirehvid + osalusrehvid hoida sama marki ning A052 on +200eur/tk kallim. Ehk siis saan odavama rehviga rohkem rajatunde koguda, hind per ring on hea.
Kui rajakogemust rohkem, siis muidugi investeeriks lõpuks rehvidesse. See hooaeg sai rohkem radasi õpitud - bestlapi 2 etappi Raplas olid minu ainukesed Rapla raja kogemused ja Audrus võõra autoga sõit ka ainuke Audru kogemus jne. Selliselt ei oleks mind ka tipprehvid väga aidanud
2024a hooajal kaotatakse bestlapil treadweari nõue ära (jääb ainult E-tähise nõue), siis vast prooviks AR-1'ed ära.
Ning Tarvastu Karikas oma Barumiga on lihtsalt kreisi-fun. Sinna sai ennast kevadel kirja pandud, kuna Raassilla on viljandile maru lähedal käia ja mõtlesin, et mis on veel parem võimalus õppida, kui ennast ikka kohe kirja panna
quote:hents99: Tekkis küsimus seoses eelmise mootori detonatsiooniga…..
Et kas kangema softiga elimineeriti/vaigistati ka detonatsiooniandurid ja väljalaske gaaside temp andur?
Või kuidas selline asi võimalik saab olla? Pole justkui kodukootud progeaju.
Aga muidu edu, korralik projekt !
Mul on hetkel raske vastata. Tegelikult ei ole ka vana mootori lahkamisega veel pihta hakanud. Käisin kohe alguses sondiga esimeses silindris sees ja oli näha, kuidas keps oli kolvist läbi tunginud.
Siin videos alates 6:00 tuleb sondi vaade esimesest silindrist:
Veakoodides oli "shadow" koodide all "Engine temp too high, reduce speed" ning aktiivsete koodide all:
120408 - Charging pressure control; Switch-off as consequential reaction
152108 - Super knocking, cylinder 1: Fuel injection deactivation
152D08 - Super knocking: Injection switch-off
Teooriaid on välja pakutud mitmeid, kui lahkama nüüd lähiajal hakata siis tahaks vastuseid saada, pihustid kontrolli saata jmt.
Üks teooria on näiteks pihustite rike. Üks teooria on ka, et elektriline veepump andis saba. Välistatud ei ole muidugi ka tõesti halb seade (kuigi konkreetne tuuner omab just nende mootoritega väga suurt kogemust). Ka tema ütles, et näeb esimest korda midagi sellist juhtumas.
Veepumbaga pidavat sel autol nii olema, et kui 3x ei ole mootori temp liiga kuumaks läinud, siis püsivat veakoodi ei teki (sestap ka minul oli shadow koodi all "Engine temp too high", mis CEL-i veel põlema ei lükka). Rajal olles ehk ei suuda selline loogika piisavalt kiiresti reageerida, enne kui hilja?
Lisaks pidavat veepumbad olema nö tüüpviga ja ainuke viis sellest teada saada pidigi olema sellest, et kui 3x on mootor liiga kuumaks läinud, tekib CEL ja limp mode. Kui see tõele vastab, siis... noh, rajal 3x ära oodata ei ole varianti.
Üks loll asi on ka, et sellel autol puudub armatuuris mootori temperatuuri näit. Ma olen tihtipeale pannud telefoni äpi koos näitudega ette, aga tookord just ei pannud ning ei teinud ka logi, mis oleks ilmselt kohe täpsemaid vastuseid andnud. Siin saab ka omale ohtralt tuhka pähe raputada...
Sestap ka see isekootud äpp sai tehtud, mis hakkaks autos karjuma, autosse pühendatud vana androidi telefoniga, et saaks panna kõikidele temp/rõhunäitudele min/max väärtused ja koheselt alarmi tööle.
Küll aga tolle softiga, millega laiali lendas, ma hetkel edasi minna ei julge ja nõnda sai praegu MHD Stage2+ riiulisoft tagasi. See soft on vähemalt läbinud üle maailma miljoneid kilomeetreid, seega võiks olla kindla peale minek. Küll aga muudab see natuke minu turbo upgradet mõttetuks, aga las praegu olla pigem nii, kuni vastuseid on rohkem ja auto jahutusse ka natukene rohkem panustatud (alu radikas, õlitermostaat)...
Jõu poolest iseenesest ei ole see N55 mootorile midagi erilist, selline 450whp on täiesti regulaarne nähtus 98 kütusega. Küll aga sooja ilmaga väikesel rajal, kus 2 käiguga piiraja lähedal palju andmist... noh, ilma logita on tagantjärele raske isegi tark olla.
Ahjaa. Lisaks on tava N55 mootoritel teada-tuntud oil starvation, eriti semislikkidega rajal. Selle vastu oli üldiselt 2 rohtu: karterisse vaheseinad (mis aitab ainult osaliselt) või S55 (M3/M4) mootori karter koos õlivõtuga (mis on bolt on). (Accusump ja Dry sump muidugi ka rohud).
Mina kasutasin seni 3-dat varianti: 400ml õli over max, mida justkui ka selle mootoriga rajal palju tehtud, kes ei ole veel karteri täiustamisele jõudnud. Võimalik, et ka see oli viga.
Nüüd sai igatahes kaks kärbest korraga, kuna M2 peal olev N55 on juba tehasest S55 karteriga. BMW tegi esimese N55 mootor+S55 karter katse 2014a M235 Racing mudeli peal ja kui M2 välja lasti 2016/2017, tuli ka see siis N55'ga, millel S55 karterisüsteem ja tugevam sepissisu. Hiljem M2 competition sai muidugi juba täitsa S55 mootori.
27.11.2023 at 13:36
4 edits. Last edited 27.11.2023 at 13:50 by frequencer
BMW M135i F21Mõningaid häid vidinaid vahepeal jõudnud, nii kaalulangetuse kui jahutuse/vastupidavuse osas.
1. do88 täis alu radikas:
- 23% bigger core volume, 8996 cm3 vs 7327 cm3
- 43% bigger coolant volume, 2.5l (0.66gal) vs 1.75l (0.46gal)
- High efficient core with 5mm fin height of multi-louvered design.
- Dual core design, 2 row 42mm thick.
2. MHD FlexFuel CAN Analyzer:
Kes ei tea veel mis see teeb, siis käib see küttesüsteemile vahele (plug and play) ning ütleb CAN-i kaudu DME-le, mitu % sisaldab kütus etanooli.
Sellega on võimalik kasutada FlexFuel mappe, mis teevad ise korrektuurid vastavalt etanooli kogusele: st. sul ei pea olema eraldi etanooli map kindla %-ga ja neid vastavalt etanooli sisaldusele flashima, vaid lihtsalt "kalla ja talla" sõna otseses mõttes: tahad sõidad puhta 98-ga, tahad sõidad E10, E20, E30... kui muu raudvara toetab siis miks mitte ka E85.
3. Ilma katuseluugita mudeli lagi:
Kevadel plaan katuseluuk eemaldada ja lasta teha carbon tükk sinna asemele. Uus lagi vajalik, et lisaks kaaluvõidule sealt ka pearuumi juurde saada:
4. Istmed + siinid:
Tegemist on poolkorvidega ehk Corbeau RRB reguleeritava seljatoega istmetega.
5. Kerge LiFePo4 aku
Aku spec oli 6.4kg, ise sain kaalu peal 7.2kg. Ideaalis tahtnuks natukene veel kergemat, aga pidi mingi kompromissi tegema saadavus+eesti saamise osas.
Tegemist siis CS-Batteries CSX12090, 40Ah, mis vastab Pb-eq 90Ah. Cranking power (CCA) 1200A.
Praegune kaalusääst orienteeruvalt:
Katuseluugi delete -35kg (üllatavalt suur kaal, kõrgel paiknev mass)
Istmed -36kg (originaalistmed väidetavalt 2tk ~60kg, uued 2tk 24kg)
LiFePo4 aku -20.8kg (originaal AGM aku ca 28kg, uus 7.2kg)
= ~92kg säästu.
Plaanis ilmselt ka kapott kergema vastu vahetada, sealt leiaks ninna ka -10kg maha ja siis peaks täispaagiga auto kaal olema 1450kg lähedale. Viimane kaalumine oli täispaagiga 1558kg.
Võrdluseks M235 Racing mudel kaalub 8AT kastiga 1608kg ja M2 competition 1575kg.
1. Rebound extensionid puuritud ja läbiviigud toodud:
2. Istmed + vööd:
Võib rahule jääda. Ma leian, et poolkorvidena ikka väga asjalikud. Need siis edasi-tagasi liigutatavad ja reguleeritava seljatoe nurgaga.
Vööd on Scroth Profi II ASM, ehk siis nende patendeeritud anti-submarining tehnoloogiaga, mis peaks 4p vööde puhul hoidma ära alt läbilibisemise. Ja kuigi õlavööd on 3", siis väidavad, et on testitud ja HANS ühilduv. Soovitatav vist selline HANS, millel rihmade äärised ees...
Lisaks mugav, et lap belt on võimalik teha nii Pull up kui Pull down variandiks.
Pearuumi osas on muidugi endiselt jama. Kiivriga ei mahu kuidagi inimlikus asendis istuma. Võib-olla sentimeetri sain juurde istmetega, aga sellest ei piisa.
Nii, et kõik lootused on nüüd katuseluugi delete osas, sealt peaks täpselt nii palju juurde saama, et saaks istumisasendi kiivriga paika ja ei pea liialt taga lösutama. Alla 185cm pikkuse oleks tip-top.
Kui juhiistmelt siinid alt ära võtaks, saaks ka tegelikult tibake juurde...
3. Liitiumaku peal
Siiani toimetab kenasti. Kodeerisin autole ta 40Ah AGM-iks ja mingeid probleeme ei ole seni olnud.
Täpne kaaluvõit tuli aku pealt 16kg. Sutsu vähem kui lootsin, kuna originaalaku oli kergem kui internet ütles ja liitium oli natuke raskem kui spec ütles
4. Upgraded aluradikas küljes
Sellega paras jama. Auto ei lähe külmakraadidega soojaks. Isegi kui kohapeal käies saab lõpuks 90C kätte (kui salongi vent kinni) siis liikuma hakates või salongi sooja puhuma panna, langeb pea 1C sekundis. Õues -2C puhul: maanteel jääb 58C juurde, linnas 65C. Alles väga pika linnasõidu peale saab 87-90C vahele püsima.
Maadlesin ja juurdlesin ikka tükk aega, et miks nii, kas uus termostaat läks üleöö radika vahetuse järgselt hapuks... Kas MAP Termostaat soojeneb kuidagi aju käsklusega üles jmt... kuni lõpuks kirjutasin radikatootjale ja sealt tuli konkreetne vastus: kõigil N54/N55 mootoritel, külmas kliimas, liiga efektiivse radikaga on samad jamad. Väidetavalt on neil kerge by-pass koguaeg ja stock radikaga see asi "kalkuleerub" aga upgraded radika efektiivsus nii suur, et sealt bypassist liigub liialt külma. Lahenduseks pakuti, et panna vooliku vahele lisatermostaat mis avaneb 87C pealt - hoiab ära bypassi.
Foorumites on inimesed lahendanud ka ajutiselt vana hea "papitüki" meetodiga...
Õnneks talvel palju see auto ei liigu, aga kui liikuda, tahaks ikka töösooja mootoriga sõita ja salongi ka natuke sooja saada, seega tuleb see lisatermostaat paratamatult ära teha.
23.02.2024 at 15:15
1 edit. Last edited 23.02.2024 at 15:15 by frequencer
BMW M135i F21Vahepeal sai salong laiali lammutatud:
Katuseluugi mudeli ja katuseluugita mudeli laepolstri kõrguste erinevus:
Korraga etanooli CAN analyzer paigaldatud:
Ja siis custom tööna carbon-kevlar katuseluuk paigaldatud:
Ning salong koos katuseluugita mudeli laega kokku tagasi:
Välismaa foorumeid ei saa usaldada, seal väitsid kõik, et katuseluuk koos mehhanismidega 22-36kg. Reaalsuses oli 11.5kg.
Uus carbon kate on 1.11kg, seega 10.4kg võitu.
Pearuumi aga tuli tervelt 4-5cm juurde, loodetust rohkemgi. Enam ei pea kiivriga lage nühkima ja saab sõiduasendi paremaks.
Hooaja alguse pidurite hooldus tehtud:
Tagumine kojamees minema löödud:
Ja siis sai esimest korda enda autoga Audrus proovimas käidud:
Elus kolmandat korda Audrus ja täitsa esimest korda enda omaga.
Rehviks Nankang AR-1, 235/40/R18.
Parimaks jäi kahe 30-minutilise sessiooni käigus 1:30.1, aga ei saanud kuidagi nautida ja keskenduda sõidule kuna hirm oli nahas: auto ujus ka sirgelt sõites ja see röövis kogu enesekindluse.
Vaatan sel nädalal sillaseaded üle ja loodetavasti sealt tuleb midagi välja, sest praegu on asi kaugelt sellest mis ta eelnevalt olnud on...
07.05.2024 at 10:27
1 edit. Last edited 07.05.2024 at 12:30 by frequencer
BMW M135i F21Vaatasin üle pika aja siia foorumisse ja rõõm näha et elu siin vaikselt ikka käib
Lugesin huviga seda kaalulangetuse saagat ja mõtlesin endamisi, et millest kurat nad tänapäeval neid autosid siis ikkagi teevad, et pisike auto nii raske on 80ndate keskpaiga BMW 535 oli tehaseseades napilt 1400kg ja siis tehti paljud detailid veel raskest rauast (mootoriplokk, sillaosad, pidurisupportid jne jne).
Tõsisemalt rääkides on vist kandevkere kaal turvalisuse nimel tunduvalt kasvanud, muud detailid peaks minuarvates kõik pigem kergemad olema.
Aga igal juhul äge auto projektiks, soovin edu!
09.05.2024 at 15:50
1 edit. Last edited 09.05.2024 at 15:51 by compact
BMW M135i F21Autod on lihtsalt suuremaks ka kasvanud, kui paned igas suunas 10 senti juurde, siis peab see paksust rauast "turvapuur" ka igatpidi suurem olema, kui ratastevaheline osa on raskem, peavad esimesed ja tagumised puhvertsoonid rohkem rauda sisaldama, jne jne jne, nii see lumepall veereb.
Aga miskipärast on uued autod ikka kiiremad
____________________________ Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
BMW M135i F21Paisunud on autod kõvasti küll, üksühele E21 ja näiteks G seeria 3 seeria masinaid vast võrrelda ei kannata
Aga huvi pärast vaatasin, E28 535i on välisgabariitidelt 6cm kitsam aga samas ligi 30cm pikem. Ehk siis F21-ga kaalu võrdluseks suht sobiv auto ma arvaks.
Kaalu jätkuks, kui juba carbondetailid mängu tulid, siis tasuks tagaistme alt ja külgedelt need plekist luugid ja igasugu lahtised mürasummutusvaibad ka välja visata. Palju sealt ei võida aga see on suht "tasuta" kiirus mis sellise kola väljaviskamise arvelt tuleb.
Huvitav mis selle auto tagaluuk kaalub?
10.05.2024 at 10:05
1 edit. Last edited 10.05.2024 at 10:06 by compact