Poster |
Message |
lawrence |
strut-bar
viimasel ajal on siin foorumis kuidagi vaikseks jäänud. nojah, hobiautohooaeg läbi ju. aga nüüd ongi vist pisut rohkem aega teoretiseerida ja üks teema, mida siin veel arutatud pole - strut-barid.
mind huvitab eelkõige eesmine ülemine.
kõik need (odavamad) mitmeosalised valmistooted (põiktala kinnitatakse "rõngaste" külge kummastki otsast ühe poldiga) teevad vist ainult pool tööd ära. hoiavad küll amordikanne üksteisele lähemale vajumast, kuid vertikaalsuunalist liikumist ei takista.
tundub, et ainus õige lahendus on kogu asi ühes tükis teha. miinuseks on näiteks see, et kui vaja mootori kallal askeldada, siis ei saa seda põiktala paari poldi keeramisega kiirelt eemaldada (nii, et "rõngad" kere külge jäävad).
kompromiss on siin kontekstis vist üsna paha sõna, aga küsin siis nii, et kas töötav lahendus võiks olla põiktala kinnitamine "rõngaste" külge mõlemast otsast kahe poldiga? näiteks 10-15 cm vahega. parem peaks ta ikka olema kui need ühe-poldi-strut-barid, aga kui palju ta ühes-tükis-strutile alla jääks?
lisaks oleks huvitav lugeda ka arutelu teemadel: raud vs. alumiinium, ümar toru vs. nelikant toru, ainult ühe strut-bari efektiivsus jms.
|
15.10.2007 at 12:07 |
|
xjan |
strut-bar
Ise kasutan Wiechers toodangut, rauast, maksab ca. 2000 krooni ringis. Varasemalt oli mul teisel autol 50x20 nelikantrauast tehtud monoliitne tükk.
Tähelepanu oskaksin juhtida vaid sellele, et enamik odavaid "tuuning"-strute, eriti neid mis alumiiniumist on, on pehmed kui kurat - ehk peale välimuse ei anna suurt midagi
____________________________
BMW 1M ... |
15.10.2007 at 12:46 |
|
Garfield |
strut-bar
quote: lawrence: kuid vertikaalsuunalist liikumist ei takista
Kas sellisel juhul ei peaks auto keret vahetama hakkama?
____________________________
Focus RS |
15.10.2007 at 12:50 |
|
Jesper |
strut-bar
Ma ei saa nüüd pihta, mis vertikaalis liikumisest esimeses postis juttu on. Selleks, et strut mingitki vertikaalset liikumist suudaks vähendada, tuleb ta ka vastavalt trianguleerida, umbes nii: http://speednstylez20.chainreactionweb.com/images/TOYOTA/TOYOTA_00_CELICA_BR_REAR_STRUT_BRACE.jpg . See aga võib esimese struti puhul problemaatiliseks osutuda, sest mootorit ei saa ka päris välja visata. Tavaline strut töötab ainult selle toru sihis, jagades kurvis lansekale mõjuvaid horisontaalsuunalisi jõude ka teise kere poolega. |
15.10.2007 at 12:51 |
2 edits. Last edited 15.10.2007 at 12:53 by Jesper
|
vvt |
strut-bar
Minuarust on nendel sharniirse liidetega strutbaride eesmärk turunduslik-logistiline-komfortne, mitte tehniline.
Kui võtta talupojatarkus appi, siis jäigalt amordikannude sidumisel omavahel tekib suht jäik võrdhaarne trapets, mille alumine serv on sillatala (mis on lonzekate küljes), mille haarad on amordikannud oma tugevdustega ning mille ülemine serv on siis strutbar. Kui sinna üles jätta nüüd liikuvad liited, siis on trapetsi neljast nurgast kaks fikseerimata. Nii isekeskis arutlesin, kui ise seda meisterdasin.
BTW, kui on olemas keevitamise võimalus ja tuttav vesilõikaja/treial, siis sellise robustsema asja tegemise eelarve võib olla vähem kui 500 eesti raha.
Muidugi kõikidele autodele pole seda nii lihtne teha, näiteks mõningatel Opelitel pole esiamordi padjad kinnitatud kannude külge kolme poldiga, nagu tihti harjunud ollakse.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
15.10.2007 at 13:24 |
|
rustang Moderator |
strut-bar
quote: lawrence:
lisaks oleks huvitav lugeda ka arutelu teemadel: ........... ainult ühe strut-bari efektiivsus jms.
Isiklik arvamus - tegemist on 99% kosmeetilise detailiga. Selleks, et strutbarist mingitki käegakatsutavat abi oleks on vaja enne elimineerida vedrustusest kummipuksid, panna alla jäigemad vedrud ja amordid ning kasutada slikilaadseid rehve. Kui sillageomeetria on enamvähem paigas ja kurvides pidamine megahea ning mootoriski piisavalt pauerit - vot nüüd võib tekkida olukord, et kere hakkab kuskilt läbi painduma. Iseasi, kas lihtlabane strutbar siin oluliselt aitab, pigem oleks ta üheks osaks autot jäigastavast (turva)puurist.
Aga no ikkagi neid talasid paigaldatakse - äge näeb ju välja ja minu autol on ka selline. Hea strutbar on tugev sirge toru, mille otsad on korralikult kinnitatud struti ülemise otsa vahetusse lähedusse. Igasugu otsad allapoole kõverikud strutbarid töötavad sisuliselt vedruna, mille jäikus on teadmata kuid mis vähem või rohkem ikkagi läbi painduvad. |
15.10.2007 at 13:27 |
|
vvt |
strut-bar
Vaidleks sellele kosmeetilisuse asjale vastu, endale sai paigaldatud selline robustne 50x25x2 nelikanttorust ja kahest terasrõngast kokku keevitatud aretis ja üllataval kombel oli tunne, nagu autole oleks jäigemad vedrud alla pandud.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
15.10.2007 at 13:31 |
|
pppp |
strut-bar
Kui teema algataja profiilis olevast autost jutt käib, siis sinna oleks alumist strut bar-i ennekõike vaja (kui see juba olemas, siis sorry) kuna seal sillatala kui sellist ei ole ju. |
15.10.2007 at 13:45 |
1 edit. Last edited 15.10.2007 at 13:46 by pppp
|
Lembit |
strut-bar
Igasugused trapetsikujullised vormid, kus komponentide omavahelist nurka saab muuta komponentide pikkusi muutmata, on oluliselt pehmemad, kui kolmnurkadest koosnevad vormid. Strut-bar on erinevate automudelite lõikes niivõrd individuaalne teema, et seda väga üldiselt käsitleda ei saa. Igal juhul tuleb eraldi aru saada, missugune komponent tekitab kõige suuremad geomeetria muudatused ja neid siis vastavalt võimalusele kõrvaldada. Kere ja silla omavahelist geomeetriat väljajoonistades peaks olema võimalik vägagi selgelt arusaada, missuguseid jõudusid ja kus suunas vedrustuse komponendid edasi annavad rattalt kerele.
Erinevate subjektiivsete faktorite järgi millegi kasulikkust hinnata on keeruline. Kuidas näiteks hinnata raskuskeskmest kõrgemal oleva küllaltki massiivse torumonstrumi negatiivset mõju amordikannude stabiliseerimise positiivse mõju foonil. Mõõdetavad on, kuipalju paranes/halvenes ringiaeg või kuipalju paranes/halvenes kere väändejäikus. |
15.10.2007 at 14:01 |
|
rustang Moderator |
strut-bar
quote: vvt: Vaidleks sellele kosmeetilisuse asjale vastu
Me ei suuda vist pimekatseid ringrajal hea testsõitjaga korraldada, et vaadata, kas ringiajad paranevad.
Teine huvitav katse oleks konstrueerida kapoti alla nt. supler nii, et üks ots oleks ühe amordikannu juures ja teine ots mõõdaks vastaskannu liikumist ja siis ringrajal veidi sõita ja pärast veenduda, kui reaalne see läbipaindumine on.
Kolmas võimalik katse ülevaatuspunktis kus 3 ratast on fikseeritud ja neljandat (esi)ratast liihutab nende hüdrauliline sillatester vasakule-paremale ning selle liigutuse ajal mõõta kapoti alt amordikannude vahet. Minu kunagisel Mustangil andis amordi ülaots kummipuksi sees liikuma plussmiinus 2 cm vähemalt!
|
15.10.2007 at 14:05 |
|
-XR- |
strut-bar
Mu kabriole annavad strutid päris kõvasti juurde. Kabriote kere on tavaliselt suht pehme.
Ise ka ei arva, et need väga vähe juurde annavad. Kõik oleneb konkreetsest kerest.
Kui on tunne, et paindub liiga palju, siis tasuks ikka strutid panna
____________________________
TRD MR2, Brabus B11 W211 |
15.10.2007 at 14:14 |
1 edit. Last edited 16.10.2007 at 20:15 by -XR-
|
peep Moderator |
strut-bar
Kahtlustan, et keskmise tänavasõidu auto puhul on tolku vähe. Samas võidusõidus ta peab toimima, sest näiteks Evo'l on selline asi tehasest küljes ja vaevalt ta seal niisama on, vaid ikka N rühma homologatsiooni eesmärgil. E46 M3 CSL ja E90 M3 on ka strut bar tehasest peal aga näiteks E60 M5, RS4, AMG MB eri mudelid ja E30 M3 ei olnud. Viimase puhul on võimalik, et see tulenes vabamatest reeglitest, sest rinka autol nägi asi välja selline. Siit on ka näha, mida tähendab vertikaalse liikumise elimineerimine. Tavalise kahepunkti tala puhul see ei saa olla eesmärgiks.
|
15.10.2007 at 16:38 |
|
Jesper |
strut-bar
A kas N-grupi Evol see tehasestrut seal alles ka on? Ma ei viitsi hetkel N-grupi tehnilistesse tingimustesse süveneda, aga rallikatel tavaliselt seotakse amordikannud kolmnurkadega turvapuuri armatuurialuse toruga, mis intuitiivselt tundub way toekama lahendusena kui see üks toru. |
15.10.2007 at 16:47 |
|
Silwer |
strut-bar
Minu autol on selline jäik ja rauast strut:
Tootjaks Sparco ja originaalis mõeldud E30 M3 peale. Parem ikka kui mitte midagi.
____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3 |
15.10.2007 at 16:50 |
|
Silwer |
strut-bar
quote: peep:E30 M3 ei olnud. Viimase puhul on võimalik, et see tulenes vabamatest reeglitest, sest rinka autol nägi asi välja selline.
Paranduse mõttes. Siin pildil ei ole E30 M3 vaid hoopis E36 kere 320is mis oli motospordi S42 mootoriga (E30 oli S14 mootor).
____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3 |
15.10.2007 at 16:53 |
|
lawrence |
strut-bar
tuleb tunnistada, et strut-baride mõte saigi alguse sellest, et kere hakkab ilmselt ära väsima. p.e. ratas on lääbakil ja kuidagi rohkem väljapoole kaldu reguleerida ei saa, s.t. ilmselt on parem amordikann natuke sissepoole vajunud või siis see-alumine-koht-kuhu-õõtshoob-kinnitub väljapoole liikunud. kindlasti oleks mõistlik 24 aastat vanal autol kere välja vahetada, kuid ma kardan, et Eestis ei ole tohutult heas korras Golf I (kere) leidmine nii lihtne.
pole olnud küll võimalust sõidu ajal oma auto kapoti alla piiluda, kas amordikannud hüppavad muhkudest või lohkudest üle sõites üles-alla, kuid jõud selles suunas ju mõjuvad. ja kui kere veel väga pehme ei ole, siis strut-bariga võiks seda ju ennetada?
muidu vertikaalsuunalise liikumise all pidasin silmas seda, et kui kurvi läbides kisub tsentrifugaaljõud mõlemat amordikannu ühes suunas (umbes nii: |___| -> /___/), siis need tasapinnad, kuhu "rõngad" kinnitatakse ja mis enne olid samal kõrgusel, on nüüd omavahel vertikaalselt nihkes. (tean jah, mu eneseväljendamisoskus pole suurem asi)
samas tuleb tunnistada, et kui kere just väga vedel ei ole, siis annavad jah enne järgi pigem kummist sillapuksid ja rehvid.
miks ma siin alumisest strut-barist juttu ei teinud? ei, mul ei ole seda veel olemas, kuid olen selle juba ilmselt enda jaoks välja valinud. pildi pealt paistis Wiechers'i oma suht asjalik ja ma ei kujuta hästi ette, et sinna midagi oluliselt paremat annaks aretada.
ülemisega on aga selline lugu, et ma eelistaks näha seal pigem mingit asjalikku "robustset julka" kui mõttetut "bling-bling'i". Wiechers'i valikus pidi olema ka mingi monoliitne rauast asi, aga seda pole isegi pildi pealt näinud, nii et ei oska veel seisukohta võtta.
üks link ka, kus paari mõõtmismeetodit näidatud. on see ainult mingi reklaamtekst, ei oska öelda, aga kõik, mis seal näidatud on, tundub loogiline küll.
http://www.jdm-option.com/eng/pr_CUSCO/towerbar.html |
15.10.2007 at 16:55 |
1 edit. Last edited 15.12.2009 at 23:24 by lawrence
|
peep Moderator |
strut-bar
quote: Jesper: A kas N-grupi Evol see tehasestrut seal alles ka on? Ma ei viitsi hetkel N-grupi tehnilistesse tingimustesse süveneda, aga rallikatel tavaliselt seotakse amordikannud kolmnurkadega turvapuuri armatuurialuse toruga, mis intuitiivselt tundub way toekama lahendusena kui see üks toru.
On küll alles aga see polnud point mu jutus antud teema kontekstis. Vaid see, et enamikel autodel seda toru pole...
Siin on veel igasugu rinka ja ralli autode pilte vaatamiseks, et kellel milline strut on:
http://www.touringcartrophy.com/occasions.htm |
15.10.2007 at 16:55 |
2 edits. Last edited 15.10.2007 at 16:59 by peep (Moderator)
|
xjan |
strut-bar
Seda sama Wiechers stuffi saab meie kaudu muidu just tellida.
____________________________
BMW 1M ... |
15.10.2007 at 21:59 |
|
riisiveski |
strut-bar
quote: Jesper: A kas N-grupi Evol see tehasestrut seal alles ka on? Ma ei viitsi hetkel N-grupi tehnilistesse tingimustesse süveneda, aga rallikatel tavaliselt seotakse amordikannud kolmnurkadega turvapuuri armatuurialuse toruga, mis intuitiivselt tundub way toekama lahendusena kui see üks toru.
N-rühma Evodel on see strut seal olemas, kuid tulenevalt tehnilistest tingimustest ei tohi ta tulemüüri kinnitatud olla. Need kaks polti, mis tänavaversioonil seda seal kinni hoiavad, on N-rühmas ära keeratud.
____________________________
Be smart. Drive safe. Stay legal. |
16.10.2007 at 15:41 |
|
Crac |
strut-bar
Igaks petteks kirjutan oma kogemuse ka siia, kuna sai just enne viimast opentracki Nissanile nii esimene, kui ka tagumine Apex performance strutbar installeeritud. Juhitavuse vahe oli täiesti tuntav aga no ju on siis minu auto kere juba oma struktuurse jäikuse aja jooksul kaotanud. Ma ei oska end võidusõitja kombel väljendada aga auto esiots "ei vajunud" enam kiiretes kurvides nii palju läbi ja rooi tunnetus (mis nissanil on olematu) paranes tuntavalt.
EDIT: autol on hetkel tavalised odavad KYB gaasiamordid, madaldus vedrud ning OEM kummipuksid.
____________________________
Audruring: 1.35.0 - S14 200SX LS2 V8
Estring: 1.04.0 - S14 200SX |
16.10.2007 at 16:10 |
1 edit. Last edited 17.10.2007 at 09:00 by Crac
|
|