Poster |
Message |
Lembit |
OT: Milline juhe on parem
quote: Raceboy: Kuna tegu võistlusautoga, siis soovitaks kõiksugu "plastjuhtmetest" kohe mööda minna ja süsteem korralikust silikoonisolatsiooniga juhtmest teha.
Kas see silikoonisolatsioon natuke overkill ei ole? Siiamaale on minuteada kõik võidusõiduautod eestis tehtud tavaliste juhtmetega ja need, kus mingeid kahtlasi "zakrutkasid" ei esine, nagu enamasti sõidavad ja kui katkestavad, siis hoopis muude põhjuste pärast.
|
06.03.2009 at 16:34 |
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
Arvestades praktiliselt olematut hinnavahet, siis ei näe põhjust omadustelt oluliselt kehvema eelistamiseks.
Kui tavaline juhe sulab juba väiksemagi kuumuse peale ja paari aasta möödudes on sisuliselt ennast kuumas mootoriruumis ammendanud, siis vähemalt mootorijuhtmestikus on tavalise kasutamine minu arvates probleemide küsimine. Ja kui juba juhet ostma hakata, siis rohkem, et kogu ülejäänud auto jaoks ka jätkub. Pealegi on silikoonjuhtmetest juhtmestiku meisterdamine palju lahedam ja tulemus on kõvasti viisakam.
Aga eks igaüks teeb ikka oma nägemuste ja soovide kohaselt.
____________________________
www.vems.ee |
06.03.2009 at 17:22 |
|
hents99 |
OT: Milline juhe on parem
Võidusõiduautodel ei ole see vahe nii tuntav kui igapäeva auto juhtmestik, võidusõiduauto juhtmestikule pööratakse ta tihedamini tähelepanu ja uuendatakse seda.
Igapäevaatuol suur temperatuuri kõikumine, juhtmed muutuvad rabedaks jne
____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas. |
06.03.2009 at 17:54 |
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
Heh, ma arvan, et kui turbomootoriga pool tunnikest rajal uhada, siis on temperatuur seal päris kõrge.
Ja loomulikult on õige olematu hinnavahega asjade puhul eelistada kehvemat, eriti kui autosse on pandud suur hulk aega ja vaeva. Et siis näiteks üks võistlus neljast hooaja jooksul tuksi mingi väikese juhtme pärast läheks ja suur hulk aega ja raha on pmst maha visatud. Isiklikult püüan mitte viljeleda sellist autoehituskultuuri.
____________________________
www.vems.ee |
06.03.2009 at 20:00 |
|
jaan tatikas |
OT: Milline juhe on parem
quote: Raceboy: Arvestades praktiliselt olematut hinnavahet, siis ei näe põhjust omadustelt oluliselt kehvema eelistamiseks.
Kui tavaline juhe sulab juba väiksemagi kuumuse peale ja paari aasta möödudes on sisuliselt ennast kuumas mootoriruumis ammendanud, siis vähemalt mootorijuhtmestikus on tavalise kasutamine minu arvates probleemide küsimine. Ja kui juba juhet ostma hakata, siis rohkem, et kogu ülejäänud auto jaoks ka jätkub. Pealegi on silikoonjuhtmetest juhtmestiku meisterdamine palju lahedam ja tulemus on kõvasti viisakam.
Aga eks igaüks teeb ikka oma nägemuste ja soovide kohaselt.
Minu autol pole mootorijuhtmestik ennast veel 20-ne aasta jooksul ammendanud , isiklikult pole mul midagi silikooni vastu kui seda on piisavas koguses õiges kohas .
|
07.03.2009 at 00:30 |
2 edits. Last edited 07.03.2009 at 00:48 by jaan tatikas
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
Ah, ei viitsi vaielda. Nagu juba ütlesin, igaüks vaatab ise kuidas oma autot ehitab, aga isiklikult pean õigeks õppida oma ala tippudelt maailmas.
Kõike võib maha teha ja naeruvääristada, kuid minu silmis loosung "on 20 aastat käinud, küll käib veel" puhas demagoogia.
Eks tõstke siis Peebu M3-el originaaljuhtmestik peale, mis seal ikka rohkem mõelda
____________________________
www.vems.ee |
07.03.2009 at 08:53 |
|
Cardo |
OT: Milline juhe on parem
Võiks selle varjatud poliitilise teadaannete edastamise lõpetada ja keegi võiks pisut teemat puhastada. |
07.03.2009 at 10:42 |
|
vvt |
OT: Milline juhe on parem
Tarbetute kulutuste ja kultuuri vahel ei eksisteeri samuti võrdusmärki. Ei tea muidugi, milliste autode peal need tohutud kogemused põhinevad, et vanad juhtmed kõlbmatud on, aga nii üldiselt on bmw tehasejuhtmed oma kvaliteedilt küll üle prahi.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
08.03.2009 at 14:15 |
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
quote: vvt: Tarbetute kulutuste ja kultuuri vahel ei eksisteeri samuti võrdusmärki. Ei tea muidugi, milliste autode peal need tohutud kogemused põhinevad, et vanad juhtmed kõlbmatud on, aga nii üldiselt on bmw tehasejuhtmed oma kvaliteedilt küll üle prahi.
Ole mureta, keegi pole rääkinud "tohututest kogemustest", kuid olemasolevad kogemused põhinevad paarikümne sõiduki põhjal ja neist vähemalt 5-6 on olnud BMW-d. Pole mõtet ülemüstifitseerida kui head juhtmed BMW-l ikka on. Uuena on kõik head, aga vanus teeb iga asjaga oma töö.
Alati võimalik ka nt programmeeritava aju juhtmestik teha nt vanadest BMW juhtmetest, huvitav, miks seda ei tehta?
____________________________
www.vems.ee |
08.03.2009 at 15:41 |
|
Silwer |
OT: Milline juhe on parem
Minu 1989a autol on pool progetava aju juhtmestikust bmw originaalid. Ehk siis võib küll teha. Aga päris nullist tehes tuleb lihtsalt viisakam lahendus.
____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3 |
08.03.2009 at 17:32 |
|
hents99 |
OT: Milline juhe on parem
Huvitav, enamus splittimisi on Raceboy "terava kriitika" tõttu tekkinud. Suht isiklikku laadi vaidlus.
Üks räägib uutest juhtmetest ja juhtmesikust, teine pool leeri kiidab takka vanu BMW juhtmeid võidusõiduautos kasutamiseks - way to go. Tahaks näha, kui paljud reaalselt nii oma autosid konstrueerivad või lasevad seda teistel teha.
____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas. |
08.03.2009 at 21:00 |
|
peep Moderator |
OT: Milline juhe on parem
Ei tule ette, mis seal salongis võiks kuuma anda aga kuna silikooni hinnavahe tavajuhtmega on projekti juures marginaalne summa, siis ilmselt lähevad need. Kui auto külge tuleb niikuinii palju suhteliselt kalleid tükke, siis võib üldmulje nimel ju natuke lisaks kulutada. Ja ju nad kestavad ka paremini, kuigi sellise rajaauto puhul ei ole kogu asja eluiga eriti ette ennustatav. |
08.03.2009 at 21:12 |
|
Jesper |
OT: Milline juhe on parem
Ma ei ole viitsinud kokku arvutada, kui palju autos juhtmeid meetrites on, aga kuna mul 20m rulle läks bemmi ehitades (mitte uut juhtmeid tehes siis, vaid olemasolevat juhtmestikku kustomeerides) oma kolm tükki ja neljas ei jäänud vist ka päris puutumata ning silikoonjuhe maksab mingi kolm korda rohkem, siis ma pakuks et nende tuhandete kroonidega on võimalik midagi sellist teha mis auto kiirusele paremini mõjub kui edevad juhtmed.
Ma siin vaatan et mõned mehed loobivad väga kergelt teese stiilis "kui juba võidusõiduautoga tegu, siis...", no halloo kosmos, igasugu imeasju kruviks hea meelega külge ja sätiks kunstipäraselt ära, aga kunagi pole piisavalt aega, kunagi pole piisavalt raha ja kõiki asju on vaja eilseks. Enne lendab sada korda mingi muu asi ribadeks kui need odavad PVC juhtmed.
St point pole selles et milline juhe on parem, point on selles et kust jookseb mõistlik piir millest alates asi on "good enough".
____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO |
08.03.2009 at 21:18 |
1 edit. Last edited 08.03.2009 at 21:19 by Jesper
|
jaan tatikas |
OT: Milline juhe on parem
Mina isiklikult ei ole BMW-de puhul uusi juhtmeid eriti palju kasutanud , tavaliselt saab hakkama vanade ümbertegemisega ja mõnede uute lisamisega . Mõned erandid on olnud seoses progetava ajuga . Pole ka väitnud , et uued juhtmed on halvemad . Kokkuvõtteks sõidab ka Soomeri GTR kasutatud BMW originaaljuhtmete ja DTA ajuga , siiani pole probleemi olnud (juhtmetega) .
|
08.03.2009 at 21:21 |
|
hents99 |
OT: Milline juhe on parem
Nojah, Soomeri auto vanust võrrelda E30`ga, siis on selge, miks räägitakse uutest juhtmetest.
Ma ei mõelnud siinkohal PVC vs silikoonkaablit, vaid uus(mistahes) vs 20-25a vanuseid juhtmeid. Ok, vvt väide ajendas võibolla liigselt posti kirjutama.
Salongis ei näe ma ka otsest vajadust silikoonkaablit vedada, et "ägedam" välja näeks, mootoriruumis teine teema. Kui oma igapäevaautol progeaju paigaldatud sai, siis vedasin silikoonkaablid + mõned PVC, mis said eelnevalt ostetud. Pea 2 aastat on möödas ja kuuma-külma vaheldumisega PVC kaablid kõvaks ja rabedaks muutunud, mida silikoonjuhtme kohta öelda ei saa.
Muidugi originaaljuhtmestikku poleks enivei kasutada saand, sest ca 10 aastaga muutuvad teatud MB mootorite juhtmestikud kasutuskõlbmatuks isolatsiooni maha pudenemise tõttu.
____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas. |
08.03.2009 at 21:52 |
|
jaan tatikas |
OT: Milline juhe on parem
Ma ei võrrelnud autode vanust vaid juhtmete oma . Soomeri auto on ehitatud tühja motorspordi kere peale . Mootorijuhtmestik on pärit vana V8 pealt ca 15 a.
PVC kaablite kuumataluvus sõltub ka ikkagi hinnast -siit võib ka tuleneda 2-he aastane eluiga .Tavalisem PVC talub kuni 70 kraadi sooja . |
08.03.2009 at 22:39 |
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
quote: Jesper: Ma ei ole viitsinud kokku arvutada, kui palju autos juhtmeid meetrites on, aga kuna mul 20m rulle läks bemmi ehitades (mitte uut juhtmeid tehes siis, vaid olemasolevat juhtmestikku kustomeerides) oma kolm tükki ja neljas ei jäänud vist ka päris puutumata ning silikoonjuhe maksab mingi kolm korda rohkem, siis ma pakuks et nende tuhandete kroonidega on võimalik midagi sellist teha mis auto kiirusele paremini mõjub kui edevad juhtmed.
Jesper, veidi oleneb asi ka sellest, kust sa juhet ostad. Las ma pakun: Elfast (Tevalo) või muust Eesti "sõbralike hindadega" kauplusest? Seal küsitakse tavalise juhtme meetri eest juba haiget hinda rääkimata korralikumast.
____________________________
www.vems.ee |
08.03.2009 at 23:31 |
|
hents99 |
OT: Milline juhe on parem
Ega otseselt PVC`l häda pole. Silikoonkaabliga on mugavam/lihtsam - kui vaja tarbijat monteerida või demonteerida, siis kaablid on elastsemad.
Eks kaabeldus on varsti ees ootamas, just võidusõiduauto oma. Salongi juhtmestikku kindlasti silikooniga vedada ei ole mõistlik.
Aga kui silikoonkaabli vastu huvi on, siis võiks grupiostu kaaluda?
Ostaks suurema koguse kaablit PVC hinnaga. Sama lugu bosch EV1 pistikutega.
Aga see juba väljub teemast.
____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas. |
08.03.2009 at 23:43 |
|
Jesper |
OT: Milline juhe on parem
quote: Raceboy:
Jesper, veidi oleneb asi ka sellest, kust sa juhet ostad.
Jah, ja ostukoht on otseselt tulenev punktide "kunagi pole piisavalt aega" ja "kõiki asju on vaja eilseks" nõuetest Nagu tõsiselt, kui ma hakkaks veel sellega pead vaevama et traati või nr 13 mutreid väljamaalt tellida siis ilmselt oleks suht kähku tulemuseks FIA nõuetele mittevastav pehmendustega puur Merimetsa Selveri taga. Kui niisama hobiautot teeks, siis oleks ehk veidi teine lugu, aega rohkem ja stiilipunktid olulisemad.
Tegelt puudub sel vaidlusel sügavam mõte, õnneks on võidusõidus veel see hea asi et kui keegi arvab et midagi võiks teha mingit moodi ja keegi teine arvab et ristivastupidi tehes saab parem, siis päeva lõpus on õigus sellel kes lõpuprotokollis kõrgemal on (või siis enamasti see kes üldse lõpuprotokollis figureerib).
____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO |
09.03.2009 at 00:06 |
|
Lembit |
OT: Milline juhe on parem
Silikoonjuhtmed on kindlasti paremad, kui PVC, aga nad iseenesest ei ole mingi püha graal.
Ma arvan, et kogu juhtmestiku tegemisest on 80% osakaal tegemise töökvaliteedil ja vast 20% kasutatavatel materjalidel. Materjalidena pean silmas siis nii juhet, kui ka pistikuid, krimpimistange jms.
Temperatuuritaluvus on silikoonisolatsioonil kindlasti parem, mehhaaniline tugevus sama. Krimbitavate ühenduste põhiprobleemid on mõlemal juhtmetüübil samad. Ühenduste ülejootmisega on silikoonjuhtmel probleemid lihtsamad tekkima (kui jookseb liiga pikalt tina täis, siis murdub lihtsamini tänu oma pehmusele).
Minuarust on nii, et perfektse töökvaliteedi juures, kui ainuke erinevus on silikoon- vs PVC isolatsioon, saab vahet vast kokku mitte üle 10 % ehk siis 100% vs 90% maksimaalsest võimalikust tulemusest. LeMans'i üldvõiduks kindlasti vajalik. Siis vist kah, kui on plaanis võimalikult murevaba auto ehitada. Kui kindla võidu peale minevat autot ehitada, siis ma vist pigem optimeeriks juhtmestiku kaalu ja paiknemist, kui jsolatsiooni materjali.
BMW's näiteks on vägagi jõhker kogus kaablit tehasest sees. Suure rehvikilekotitäis, kui teaduslikke termineid ja täpseid mõõtühikuid kasutada |
09.03.2009 at 10:02 |
|
anryo |
OT: Milline juhe on parem
Aga kui "Elfa jms" ei ole need head kohad, kust osta - siis mllisest poest on neid mõistlik osta? Grupiostu vastu ei oleks mul ka midagi...
____________________________
We live in a poor neighbourhood - we can only afford to drive old cars. |
09.03.2009 at 10:23 |
|
jaan tatikas |
OT: Milline juhe on parem
Leidsin sobivad juhtmed kiireks sõiduks , kaaluvad vähe ja kuumataluvus 260 , silikoonjuhtmel 180 .
http://www.caasd.org/atsrac/FAA_PI-Engineer_Workshop/2001/aircraft_electrical_wire.pdf |
09.03.2009 at 11:12 |
|
matukas |
OT: Milline juhe on parem
Mina ootan juba aega, millal autodele massiliselt tuleb 48/56 V süsteem.
Sellega saavutaks juba paljude komponentide pealt sellise kaalusäästu...
Voolud oleks väiksemad jne.
____________________________
Belief is harder to shake than knowledge |
09.03.2009 at 11:43 |
|
Erik 78 |
OT: Milline juhe on parem
Ühes teises foorumis sarnane teema:
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?t=16209&start=0
Kusjuures tahaks iseehitajatele paar vihjet anda:
Kaabli otsa pressitavad kingad:
Ainukesed kingad, mida võiks üldse kasutada, on ilma isolatsioonkateta king.
E. need punased (1,5 mm2) sinised (2,5 mm2) ja kollased (4 mm2) on lubatud kasutada vaid äärmisel vajadusel ja väheolulise tarbija ühendamiseks. Nende suurimaks puuduseks on see, et visuaalselt pole võimalik ühenduse kvaliteeti hinnata, teine asi on olematu kaitse väliste tegurite eest, kolmandaks soodustab jäik kinga isolatsioon juhtme murdumist otse kinga tagant.
Ilma isoleerimata kingal on ainult üks miinus, vaja on spetsiaalseid tange nende pressimiseks, viimaste hind on u. 700 - 800 kr.
Isolatsioon:
kingade isoleerimiseks sobib ainult mahtkahanev rüüs, soovitavalt liimiga.
Püsiühenduste, jätkude, sildade jne isoleerimiseks sobib ainult liimiga mahtkahanev rüüs. Teip ja ilma liimita rüüs on sellises kohas nagu offroad auto tegelikult kõlbmatu.
Juhtmete kibutamiseks oleks hea tekstiilteip, kaitse sisselõigete eest on suurem ja liim hoiab ennast oluliselt paremini kinni.
Liikuvatesse kohtadesse spiraalkaitserüü.
PVC teip sobib hästi ajutiseks kimbutamiseks.
Püsiühendused:
Pressitav ilma isolatsioonita hülss
Kokkukeerutatud kaablid kaetud tinajoodisega
Vältida kruvitavate klemmikute kasutamist va. äärmisel juhul, kui kasutatakse spetsiaalset kiudkaabli klemmikut ja seda sellises kohas, kus on kerge ligipääs ja hea visuaalselt kontrollida.
NB. Kindlasti tuleks klemmikust tulev kimp ja klemmikusse minev kimp ja klemmik ise kinnitada korralikult samale alusele.
Instalatsioon:
Kibutuste kinnitamine on ülioluline. Vältida kimpude rippumine kingadel ja muudel ühendustel. Võistlusauto elektrisüsteem peab välja nägema, nagu sõjalaeva elektri paigaldis. Kõik on kinnitatud, isoleeritud ja väike "varu" peab olema igalpool, kaabli ristlõigetes, juhtmete pikkuses. Igaks juhuks kimpudesse tagavara sooni sisse projekteerida ei ole mingi patt, vaid ettenägelikus.
Parim juhe on silikoonkattega ja vask on kaetud tina või muu sarnase kergesti joodetava sulamiga. Selline juhe on suhteliselt kallis.
_________________
tel. 5068700
erik(ät)kuldengrupp.ee
|
13.03.2009 at 08:49 |
|
Raceboy |
OT: Milline juhe on parem
Lisan veel, et klemmide ülejootmine ei ole soovitatav, kuid seda tehes (mõned kohad, näiteks massiühendused) on kriitiline aeg, kui kaua kolb vastu klemmi (ja juhet) on. Miks? Sest mida kauem ta on, seda kaugemale jõuab tina mööda juhet ja täpselt nii pikalt on juhe ka jäik edaspidi. Selle vältimiseks on soovitav kasutada spetsiaalset jootevedelikku, mis kinnistab juhtme hetkega (u. 1 s) klemmi külge ja juhet ja klemmi eelnevalt mitte tinatada!
____________________________
www.vems.ee |
13.03.2009 at 09:12 |
|
|